dinsdag 20 oktober 2015

Luchtvaart: constructiefout?

Een Boeing 747-400 met 404 inzittenden is in 2002 op weg van Detroit naar Tokio, als boven de Beringzee het onderstuk van richtingsroer blokkeert, en blijft staan in een hoek van 30 graden. Het toestel helt scherp opzij maar gelukkig weet de captain het weer recht te krijgen; verder vliegen is echter onmogelijk, het wordt zo goed als onbestuurbaar. Besloten wordt om te keren voor een noodlanding op Anchorage, Alaska. Via een ander vliegtuig dat dichterbij die stad is kan de noodoproep aan het vliegveld doorgegeven worden. Er moet dan nog twee uur gevlogen worden… 
Wegens de lange afstand zijn er toch al twee pilotenteams aan boord, die elkaar nu in deze netelige positie kunnen aflossen. Dichterbij Anchorage wordt radiografisch contact gemaakt met een technicus op de grond, maar ook deze weet geen oplossing voor het defect. De landing met 300 km p.u. slaagt, en er zijn geen slachtoffers te betreuren. 
De bemanning wordt later onderscheiden voor deze uitzonderlijke prestatie. ("Superior Airmanship Award") Maar een crash wordt ook voorkomen doordat het richtingsroer in dit type Boeing uit twee delen bestaat: de bovenste helft functioneerde nog wel.
Twee vrouwelijke ingenieurs-metallurgen kunnen de dieperliggende oorzaak niet vinden. Het is wel duidelijk wat er gebeurd is: een deel van een behuizing is afgebroken waardoor een pin naar buiten kon komen, die het roer blokkeerde. Ook de fabrikant slaagt er niet in de oorzaak te vinden.

Vier jaar later gebeurt hetzelfde met een 747-400 van Air France. Ook dat loopt goed af. De veronderstelling dat het metaalmoeheid zou zijn, wordt verworpen.Wat de fabrikant nu gedaan heeft, is de behuizing van dit onderdeel (nog) sterker maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten