zaterdag 26 maart 2016

Luchtvaart: h-a-a-s-t


Foto: Javier Pedreira



Op 20 augustus 2008 kwam, op de snikhete luchthaven van Madrid-Barajas, een startend vliegtuig niet los van de grond, en crashte een paar honderd meter verder tegen de oever van een rivier. Van de 172 inzittenden konden er 18 gered worden. Oorzaak was het in de luchtvaart gebruikelijke foutenfestival. 
Men had haast.
Het vliegtuig werd opgehouden door een mankement aan de temperatuurmeter dat technici niet zo snel konden herstellen. Ze plakten er een sticker bij op het instrumentenpaneel: ‘buiten werking’.
Vervolgens werd gestart, met een uur vertraging. De bemanning moet volgens de startprocedure maar liefst driemaal controleren of de flaps (‘welvingskleppen’) aan de achterzijde van de vleugels uitgeklapt zijn. In de haast lieten ze dat na. Het gevolg was dat het vliegtuig geen hoogte kon winnen.
Tot overmaat van ramp ging het desbetreffende alarm niet af. Dat bleek in hetzelfde circuit te zijn ondergebracht als de niet werkende sensor voor de temperatuurmeting! Bij de technici die voor de start naar die sensor keken, was die koppeling niet bekend.
Een identieke ramp met hetzelfde vliegtype, een MD-82, gebeurde in 1987 op het vliegveld van Detroit. In nog vier andere crashes was de oorzaak het starten zonder uitgeklapte flaps.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spanair_Flight_5022

Geen opmerkingen:

Een reactie posten