woensdag 6 april 2016

Referendum

.6. Niet waar: "Door dit akkoord goed te keuren, maakt Europa zich mede schuldig aan schending van mensen- en dierenrechten."


Contra  Marianne Thieme, PvdD
-----------------------------------

Integendeel. Respect voor fundamentele rechten, goede arbeidsomstandigheden, dierenwelzijn en de handhaving daarvan zijn integraal onderdeel van het verdrag.

In bijlage XL bij hoofdstuk 21 staat dat Oekraïne binnen een termijn van drie tot vijf jaar Europese wetgeving moet hebben overgenomen die discriminatie op grond van godsdienst, overtuiging, etniciteit, sekse, handicap, leeftijd of seksuele geaardheid verbiedt.

Niet voor niets vragen homoactivisten Nederlanders om ja te stemmen. Ook moet het land wetgeving met betrekking tot werktijden, veiligheid op de werkvloer, zwangerschapsverlof overnemen in de komende twee tot tien jaar.

Ook de leefomstandigheden voor dieren in Oekraïne verbeteren omdat het akkoord Oekraïne verplicht drie maanden na inwerkingtreding van het akkoord een omvangrijke strategie aan te leveren om de dierenwelzijn te verbeteren. Omdat deze bepalingen de concurrentieverhoudingen en de publieke opinie beïnvloeden, is het in het belang van de EU-lidstaten goed op de uitvoering te letten.  
.
Juist door het akkoord tegen te houden laat je Oekraïense mensen en dieren in de steek. Er is veel mis in Oekraïne, maar er is ook veel wil bij de bevolking om veel te verbeteren. Steun vanuit Europa is daarbij zeer welkom. Zonder samenwerkingsakkoord heeft de EU minder mogelijkheden om ervoor te zorgen dat Oekraïne de Europese arbeidsomstandigheden en dierenwelzijnsstandaarden overneemt.



***
Commentaar  
Hierbij de propaganda van GroenLinks voor het associatieverdrag met Oekraïne. In tien punten. Van de tien heb ik alleen nr. 6 genoteerd, dat in het bijzonder gericht is tegen het afwijzende standpunt van de Partij voor de Dieren. Voor de overige klik svp de link aan. 
.
Het lijkt mij nogal evident om in plaats drie maanden NA inwerkingtreding van het verdrag, te eisen dat dit gebeurt drie maanden VOOR inwerkingtreding. Zoals het nu geregeld is heb ik er geen vertrouwen in. Dit wordt nog versterkt doordat essentiële passages in een bijlage staan! 
Het standpunt van de PvdD staat hier.
.
Iets anders is dat ik het beginsel van het referendum als zodanig wel waardevol vind. Of je nu voor of tegen bent, van belang is m.i. je stem te laten horen. Daarmee onderstreep je het belang van het referendum als zodanig.

13 opmerkingen:

  1. Ik ga altijd stemmen. De mannen die stierven in WOII voor mijn vrijheid bedank ik door mijn stem uit te brengen in vrijheid. Ik ben dankbaar dat ik MAG stemmen. Voor of tegen ik weet het nog niet maar stemmen ga ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erna, er stierven in WOII ook vrouwen voor je vrijheid. Denk b.v. aan de verzetsstrijdsters die naar Ravensbrück werden gedeporteerd. Anarchisten stemmen niet, omdat zij vinden dat volksvertegenwoordigers niet het volk vertegenwoordigen, maar zichzelf. Een referendum is in beginsel sympathiek, maar kan ook tot onaangename toestanden leiden. Hoelang heeft het niet geduurd voordat vrouwen in Zwitserland het actief stemrecht kregen, omdat de Zwitserse mannen dat met referenda steeds tegenhielden? Wat het associatieverdrag met Oekraïne betreft, ben ik er nog niet uit. De hele EU vind ik problematisch. In Nederland mag terecht geen foie gras worden gemaakt, maar die mag wel uit Frankrijk worden ingevoerd. Stierengevechten en andere dierenmishandeling in Spanje worden nog steeds toegestaan. Verder heeft de EU de Koerden verraden door Koerdische vluchtelingen te dwingen naar Turkije terug te keren, waar het levensgevaarlijk voor hen is. De deal met Erdogan is beschamend. In sommige Europese landen is onverdoofd slachten verboden, in andere niet. Ik overweeg het referendum links te laten liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Na de aanslagen in Brussel heb ik besloten ja te stemmen bij het referendum. Een andere reden is dat kerncentrales in Oekraïne beter worden beveiligd bij westers toezicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vandaag las ik in de krant dat Artsen zonder Grenzen en de UNHCR (de vluchtelingenorganisatie van de VN) zich terugtrekken uit de Griekse opvangcentra omdat deze zijn veranderd in detentiecentra. Zij vinden het vluchtelingenakkoord tussen de EU en Turkije onrechtvaardig. Ook al heeft deze kwestie niet rechtstreeks te maken met het associatieverdrag met Oekraïne, geeft de EU mij een nare smaak in de mond. Nu overweeg ik weer niet te gaan stemmen. Misschien kan ik mijn stempas het beste verscheuren om niet langer meer te hoeven twijfelen. Zijn er mensen die er anders over denken?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb mijn stempas inmiddels verscheurd. Dat het referendum is opgezet door Thierry Baudet, die stierengevechten verdedigt, is een belangrijke reden om niet te gaan stemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1. “Voorstanders die thuisblijven om de opkomst laag te houden verhogen het percentage tegenstanders.”

      http://stukroodvlees.nl/laat-je-niet-gek-maken-negeer-de-opkomstdrempel-bij-het-oekraine-referendum/

      2. De Partij voor de Dieren bepleit een NEE-stem bij het referendum. In het belang van de dieren.

      Verwijderen
    2. 1. Als de opkomst lager is dan 30 procent, telt de uitslag van het referendum niet mee.
      2. Weet de Partij voor de Dieren niet dat Thierry Baudet van stierengevechten houdt? De Partij voor de Dieren is tegen het bijvoederen in de winter van de dieren in de Oostvaardersplassen. Is het laatste ook in het belang van de dieren?

      Verwijderen
  6. Had al besloten dat ik "NEE"zou stemmen . Maar toch een kanttekening.
    Hoe dieren behandeld worden in de Oekraïne is bekend, ook de hartverscheurende beelden van de arme honden in de verbrandingsovens gaan nooit meer uit mijn hoofd..
    Zou Europa hier geen invloed op kunnen hebben ??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou daarover maak ik me helaas ook weinig illusies.
      We weten al van stierenvechten en foie gras. Veetransporten.
      Van de wijdverbreide jacht, o.a. op zangvogels in Malta (lid EU).
      Doet Europa iets tegen behandeling van zwerfdieren in Roemenië/Bulgarije? (EU landen)
      Bedenk ook dat Oekraïne geen lid wordt, niet meer dan ‘associatie’.

      Verwijderen
  7. Vandaag heb ik van een kennis gehoord dat de initiatiefnemers van dit referendum extreem rechts zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het referendum is geïnitieerd door bedriegers. Uit rancune tegen de EU misbruiken zij Oekraïne. Boycot het referendum.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vox populi, vox Rindvieh.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Boycot geslaagd: twee derde van de kiesgerechtigde Nederlanders is thuisgebleven.

    BeantwoordenVerwijderen