In 2007 verongelukte een Boeing 737 van Garuda Airways in de
landing op het vliegveld van Yogyakarta (Java). Het toestel kwam met veel te
hoge snelheid op de landingsbaan – 400 km/u - en eindigde voorbij het eindpunt
in een onder water staand rijstveld. Het vloog in brand. Reddingswerkers konden niet dichtbij komen. Toch overleefden nog 119 inzittenden. 21 Personen kwamen om het leven.
Aan boord was een cameraman die zich in veiligheid kon brengen en er zelfs nog in
slaagde ter plaatse opnamen te maken:
https://www.youtube.com/watch?v=77jutxaKPa4
De gezagvoerder negeerde 15 alarmsignalen en ook negeerde hij het appèl van de copiloot om een doorstart te maken. Hij overschatte de eigen capaciteiten. De copiloot was niet in staat in te grijpen.
De captain werd strafrechtelijk vervolgd en veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. In hoger beroep werd hij alsnog vrijgesproken, wegens ‘onvoldoende bewijs’. Mede met het oog op eerdere ongelukken met Garuda werd de luchtvaartmaatschappij de toegang tot de EU gedurende twee jaar ontzegd.
https://www.youtube.com/watch?v=77jutxaKPa4
De gezagvoerder negeerde 15 alarmsignalen en ook negeerde hij het appèl van de copiloot om een doorstart te maken. Hij overschatte de eigen capaciteiten. De copiloot was niet in staat in te grijpen.
De captain werd strafrechtelijk vervolgd en veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. In hoger beroep werd hij alsnog vrijgesproken, wegens ‘onvoldoende bewijs’. Mede met het oog op eerdere ongelukken met Garuda werd de luchtvaartmaatschappij de toegang tot de EU gedurende twee jaar ontzegd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten