In 2003 werd een vrachtvliegtuig in
Irak, kort na de start op 2.450 m hoogte, geraakt door een raket, die afgevuurd werd vanaf de schouder van een
terrorist op de grond. Een geavanceerde bazooka. Air Crash Investigation brengt
het in beeld: https://www.youtube.com/watch?v=WK1ah8NzSb8
In het bijzonder de laatste vijf
minuten van de documentaire zijn instructief, om twee redenen.
1. Het vrachtvliegtuig werd (slechts)
geraakt in een vleugel en kon ternauwernood een veilige landing uitvoeren. Alle
hydraulische systemen waren uitgevallen. Dit euvel kan voorkomen worden door
het installeren van Propulsion Controlled Aircraft (PCA). Echter: dergelijke catastrofes
zijn te zeldzaam en PCA wordt dus niet geïnstalleerd! In tegenstelling tot wat altijd
beweerd wordt komt veiligheid op het tweede plan.
2. Het is inmiddels al diverse malen voorgekomen dat een passagiersvliegtuig vanaf de grond is geraakt door een raket van terroristen. Deskundigen pleiten ervoor afweer te installeren gebaseerd op infrarood en laser – ten behoeve van de burgerluchtvaart. Ook dit laat op zich wachten. Men denke aan de MH-17 boven Oekraïene.
2. Het is inmiddels al diverse malen voorgekomen dat een passagiersvliegtuig vanaf de grond is geraakt door een raket van terroristen. Deskundigen pleiten ervoor afweer te installeren gebaseerd op infrarood en laser – ten behoeve van de burgerluchtvaart. Ook dit laat op zich wachten. Men denke aan de MH-17 boven Oekraïene.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten