dinsdag 10 mei 2016

Luchtvaart: rekenfout

Bij het tanken van een Boeing 767 van Air Canada maakt de pompbediende een rekenfout, bij het omrekenen van volume naar gewicht. Hij rekent in pond in plaats van in kilo. Dat betekent dat de tanks maar half gevuld zijn.

De piloten merken de fout niet op.

Gevolg: halverwege de (binnenlandse) vlucht is de brandstof op en vallen beide motoren uit! Het vliegtuig wordt zo goed als onbestuurbaar. Met een gewaagde glijvlucht (en zweefvliegmanoeuvre) weet de gezagvoerder een veilige noodlanding te maken.

Dit zal niet meer zo gauw voorkomen sinds de kilo is ingeburgerd in de internationale luchtvaart. Maar daar gaat het nu niet om. De zaak is dat overal en altijd fouten gemaakt kunnen worden – en zullen worden. De meeste kans op fouten bij de invoering van nieuwe modellen. 

Bij de foto. Door de schuine stand van het vliegtuig komt de linkerglijbaan (achter) niet tot de grond. Hoewel alle passagiers het vliegtuig veilig konden verlaten, leverde dit wel gebroken armen en dergelijke letsels op.
 
Wayne Glowacki / Winnipeg Free Press

Geen opmerkingen:

Een reactie posten