zaterdag 8 april 2017

BEDANKT SCHAAP, VARKEN, KOE



De achterlijkste tekst van dit weekend komt voor rekening van Leonie Breebaart, die een vaste column heeft in een zaterdagbijlage van Trouw. De formulering is zo wanstaltig dat ik hem citeer:

“Ik zie een nieuwe vorm van bidden voor me, aan het begin van de zondagse vleesmaaltijd: “Wij danken jou, Texels schaap, dat je je leven voor ons hebt gegeven.

Kennelijk ontging de schrijfster even het verschil tussen het geven van leven, en het nemen ervan. Dit is trouwens een oprisping uit het standaardrepertoire van dierenbeulen en hun aanhang. Ook ten aanzien van het proefdiergebruik komt dit ‘excuus’ voor. Wat je Breebaart moet nageven is de link die zij legt tussen het misbruik van dieren – op elk gebied – en het christendom. Daar is weinig op af te dingen.

Hetzelfde schuldgevoel leidt tot medailles en monumenten. Trudi Bruges rekent hiermee af in haar blog:

3 opmerkingen:

  1. Het hindoeïsme is ontstaan in een land met een grote rijkdom aan planten. Ik denk dat dit de reden is dat het vegetarisme van oudsher hoger scoort bij het hindoeïsme dan bij de woestijngodsdiensten (jodendom, christendom en islam).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is voor gewetenloze en gevoelloze mensen die zich zelf inbeelden dat ze een geweten hebben als zoethoudertje ..
    Namens de miljoenen vermoorde, weerloze dieren voor de vraatzucht van "subhumans"...BEDANKT MENSEN !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik laatst tegen iemand zei dat ik niet begreep dat er mensen zijn die nog vlees kunnen eten na het zien van de beelden in het Belgische varkensslachthuis, reageerde hij erg geprikkeld. Hij zei dat katten (ik ben een kattenliefhebster) ook vlees eten. Ik antwoordde natuurlijk dat katten als roofdieren vlees nodig hebben om niet zelf te sterven, wat niet voor mensen geldt. Toen kwam hij met het aloude "argument" dat planten eveneens levende wezens zijn en dat je dus ook geen plantaardig voedsel zou mogen nuttigen. Ik antwoordde rustig dat planten geen of slechts een heel laag bewustzijn hebben in vergelijking met dieren en dat wij nu eenmaal niet van zand en stenen kunnen leven. Hij zal wel een slecht geweten hebben gehad als vleeseter.

    BeantwoordenVerwijderen