zaterdag 22 april 2017

Oblast Kaliningrad (Rusland!)


3 opmerkingen:

  1. Ach, het oude Königsberg en Ost-Preußen. "Namen, die keiner mehr nennt" Marion Gräfin Dönhoff. Een D.D.D. ofwel een Duitse Die Deugt. (lezen!) Vluchten is van alle tijden; er wordt echter nu meer gevlucht dan ooit.
    En voor de wijsneuzen onder ons: waarom zouden zij in Königsberg altijd weten hoe laat het was?
    Helaas is Kaliningrad op het ogenblik "linke soep" gezien de schuivende machtsverhoudingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist niet eens dat Rusland ook aan de Oostzee ligt! Kan me nu de vrees van de Baltische staten voor deze buurman nog beter voorstellen.

      Ook Marion Dönhoff was mij niet bekend.

      Wegens de toespeling van Haagsche Hennie heb ik hierboven een historische plaatje overgenomen met het beeld voor Kant.

      Verwijderen
    2. Lees ook Jan Brokken: Baltische Zielen (alle boeken van Jan Brokken zijn trouwens zeer de moeite waard)
      Een paar jaar geleden stond ik aan de grens van de oblast met mijn fietsje na bezoek aan Nida=Nidden (de oude Duitse naam op de Kurische Nehrung); huis van Thomas Mann en hotel waar o.a. Freud gast was.
      Het leukste daar was echter een onverwachte ontmoeting in een regenachtig bos met een jonge eland.

      Wat Kant betreft; jij mag door naar de volgende ronde!

      Verwijderen