maandag 2 juli 2012

Pinnen en skimmen

Tot mijn verbazing ontvang ik een envelop van de bank, bevattende een nieuwe pinpas. Ik snap er niets van: ik heb er niet om gevraagd. Nu heb ik twee passen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Enfin, ik zal contact met de bank opnemen. Beter een pas teveel dan een te weinig.

Ik stop bij een onbemand tankstation om te tanken. Pas invoeren, pincode. Op het scherm verschijnt de mededeling: Communicatiefout. Met een rood kruis erachter. Ik begrijp er niks van. Nog eens proberen, zelfde resultaat. Geen nood: ik start de auto en rijd een stukje om, naar de onbemande pomp aan de andere kant van de weg. Pas in automaat, pincode. Uitkomst wederom: Communicatiefout.

Er begint me iets te dagen.

Vanmiddag laat ik op de bank mijn beide passen zien. En inderdaad: op het scherm ziet de bankier onmiddellijk dat één pas ongeldig is. Er is mij nu dus al een nieuwe pas vooruitgestuurd!

Gelukkig is de voorzorg op tijd geweest want mijn rekening is niet geplunderd.
Voorlopig ben ik uitgetankt bij onbemande stations.

***

Skimmen: hoe werkt het?

 

Camera of meekijken

De betaalautomaat wordt voorzien van extra software in het apparaat zelf, daarvoor moet de skimmer de betaalautomaat openschroeven. De software maakt een kopie van de magnetische strip van de betaalkaart en een kleine camera neemt het intoetsen van de pincode op. Het tijdstip van de transactie wordt ook geregistreerd. Doordat de tijd wordt opgenomen weten de skimmers welke pincode bij welke kopie hoort. Soms wordt geen camera geïnstalleerd, in dat geval proberen de skimmers over de schouder van de cliënt mee te kijken wat de pincode is - ook dan wordt het tijdstip genoteerd.

Keypad

Ook nu wordt de betaalautomaat voorzien van extra software, daarvoor moet de skimmer de betaalautomaat openschroeven. De software maakt een kopie van de magnetische strip van de betaalkaart én er wordt een keypad op of onder de gewone toetsen van de betaalautomaat aangebracht. Als iemand de cijfers van zijn pincode intoetst, dan wordt de cijfercombinatie geregistreerd.

Opzetfront

De skimmers plaatsen een vals frontje (voorzetmond) op de betaalautomaat, in dit frontje bevindt zich een lezer die de gegevens van de magnetische strip op de betaalkaart kan lezen. Deze gegevens worden veelal draadloos doorgegeven aan de fraudeur. Om de pincode te stelen, wordt meestal gebruikgemaakt van een minicamera, maar ook het 'over de schouder kijken' en de keypad worden gebruikt.

Geld opnemen

Met de gegevens van de magnetische strip wordt de betaalkaart nagemaakt. Vervolgens wordt met de gestolen pincode de rekening geplunderd. Vaak wordt geld in een ander land opgenomen omdat men daar niet precies weet hoe een Nederlandse pas er uit ziet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten