donderdag 6 maart 2014

Luchtvaart: nachtploeg (onderhoud)

Klein onderhoud aan vliegtuigen gebeurt vaak ’s nachts. Dat was ook het geval bij het kleine verkeersvliegtuig van Braziliaanse makelij, Embraer, dat dienst deed op regionale vluchten van het Amerikaanse Continental Express. Het heeft een typische staart, met een hooggeplaatst stabilo.


IJsafzetting op de vleugels is een groot probleem in de luchtvaart. Dit type vliegtuig van Embraer kan gedurende de vlucht ontijsd worden vanuit balgen die op de vleugels en, achterop,in het stabilo zitten. Ze worden opgeblazen waardoor het ijs eraf valt.

Die balgen moesten vervangen worden, wat voor één nacht echter een te grote klus bleek te zijn. De inspecteur hielp een handje mee door de schroeven van het linkerdeel van het stabilo vast eruit te draaien. Er werden geen formulieren van het uitgevoerde werk bijgehouden want ‘papierwerk kost vaak meer tijd dan het werk zelf’.
De overdracht aan de nachtploeg werkte het verzuim mede in de hand. Toen de inspecteur ’s ochtends vroeg toestemming gaf het werk te beëindigen, zag hij over het hoofd dat de linkervoorzijde van het stabilo niet vastgeschroefd was - de achterzijde wel.

Tijdens de voorbereiding op de landing in Houston raakte dit onderdeel los van het vliegtuig.
In een klap raakte het toestel onbestuurbaar en stortte van 4 km hoogte naar beneden. Alle 14 inzittenden kwamen om het leven.

Het was de eerste keer dat de cultuur van een luchtvaartmaatschappij ter discussie kwam.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Continental_Express_Flight_2574

Geen opmerkingen:

Een reactie posten