maandag 24 maart 2014

Luchtvaart: gevaar van schoonmakers

Een testvlucht van Perpignan naar Bordeaux. In de cockpit drie vliegers, daarachter vier ingenieurs. Het betreft een Airbus A320, we schrijven 27 november 2008.
De verkeersleider geeft GEEN toestemming voor verdere experimenten en het toestel keert terug naar Perpignan, onderweg - op geringe hoogte - toch nog een paar tests uitvoerend. Dat wordt ze fataal. De bus valt uit de lucht en stort in de Middellandse Zee, - geen overlevenden.

Terwijl het onderzoek nog in volle gang is vindt in mei 2009 de ramp plaats met de Airbus A330 van Air France, die het leven kost aan 228 inzittenden. Het Franse onderzoeksteam moet daardoor gesplitst worden. Toch weten ze een aantal oorzaken te achterhalen.

De eerste is een eenvoudige: het ligt aan de schoonmakers! In plaats van het exterieur van het vliegtuig stofvrij te maken met stofdoeken gebruiken ze een hogedrukspuit. Dat gaat sneller! Verzuimd wordt twee sensoren aan de buitenkant af te plakken: het water dringt er diep in door. Aanvankelijk is dat geen probleem maar op grote hoogte leidt het tot bevriezing, waardoor de sensors niet meer werken d.w.z. verkeerde informatie aan de computer doorgeven.

De piloten begrijpen niet wat er gebeurt en reageren niet adequaat. Ze vliegen ook nog te laag en vertrouwen teveel op de computer. De les is dat piloten beter opgeleid moeten worden in het computergestuurde vliegen…

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Voor de vlucht is een bijsluiter opgesteld met daarin de reistijd, de kosten en de risico’s. Lees deze voor u de vlucht boekt.

***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten