Het is moeilijk om toe te geven
maar een aanzienlijk deel van de vliegtuigongelukken komt voor rekening van
menselijke fouten en miscommunicatie tussen de vliegers.
Zo kon het gebeuren dat een
viermotorig toestel de luchthaven van Portland (VS) niet haalde omdat …….. de
brandstof op was! Alle vier motoren vielen uit op ca. 10 km voor de luchthaven en
het vliegtuig verloor snel hoogte. De piloten maakten een knappe noodlanding
in een bos waardoor het dodenaantal beperkt bleef tot tien, waaronder de
boordwerktuigkundige en een stewardess. Er brak natuurijk geen brand uit...
Onderzoek aan de brokstukken,
inclusief cockpit voice recorder en vluchtdata recorder, leverde op dat de
machine perfect in orde was geweest: er was voldoende brandstof ingenomen voor
de binnenlandse vlucht (New York-Denver-Portland) en de brandstofmeters werkten
correct. Echter: een lampje van het landingsgestel werkte niet, waardoor de
gezagvoerder eraan twijfelde of dat wel goed functioneerde. Hij besloot de
landing uit te stellen en op die manier tijd te winnen om erachter te komen wat
het probleem was. De fout die hij maakte was dat zijn aandacht helemaal in
beslag genomen werd door dat ene lampje.
Een klein probleem in verhouding tot het opraken van de kerosine.
Een landing met een defect
landingsgestel is zeer wel mogelijk, te meer daar op de luchthaven alle
reddingswerkers klaar staan.
Ik denk dat de ervaren
gezagvoerder zichzelf overschatte; misschien was hij ook wel te oud en te weinig
flexibel. Intussen zijn er speciale trainingen ontwikkeld om menselijke fouten
in de cockpit tegen te gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten