zaterdag 16 maart 2013

Straalmotor: onderhoud


Twee van de drie motoren van de DC 10 zijn aan de vleugel  opgehangen met pylonen.(foto)
Het voordeel daarvan is dat mocht de motor onverhoopt afbreken, hij niet de staart kan beschadigen en het vliegtuig in principe kan blijven vliegen, met een motor minder.
Die motoren moeten periodiek van die pylonen losgemaakt worden voor inspectie en onderhoud. Dat is, volgens de voorgeschreven procedure van de fabrikant, een etmaal werk. En je voelt ‘m al: daar beginnen luchtvaartmaatschappijen niet aan, zelfs niet de grootste zoals American Airlines. Dat is veel te duur. Men vond er iets op om het in veel minder tijd te doen.
De motoren werden niet losgemaakt, maar met pyloon en al van de vleugel afgehaald. Men gebruikte bij de (de)montage een vorkheftruck. Die kan tot op millimeters nauwkeurig werken. Echter: de constructie vereist een nauwkeurigheid van honderdsten van millimeters. Onopgemerkt ontstond er een kleine deuk in het metaal. In het gebruik ontstonden daaromheen haarscheurtjes. Uiteindelijk leidde dit tot het verlies van een motor tijdens de start op O’Hare, Chicago. Het vliegtuig stortte neer, 271 mensen kwamen om. De grootste vliegramp op Amerikaanse bodem. Het gebeurde in 1979.
Alle 158 DC tienen werden aan de grond gehouden en buitenlandse toestellen van dit type mochten het land niet in. Men vond bij inspectie nog acht DC tienen met hetzelfde euvel.
 
***
 
 
P.S. Voor de aardigheid van de passagiers was in de cockpit een camera gemonteerd waardoor ze konden meekijken op de startbaan tijdens take off. Het pakte anders uit: de passagiers konden zien hoe ze de dood tegemoet vlogen. De camera is sindsdien uit de cockpit verdwenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten