dinsdag 15 april 2014

Kikkerette (vervolg)

 In het bedrijfsrestaurant zie ik alleen schalen met vis en kip. Ik vraag wat er voor de vegetariër is. 
Antwoord: ‘Kikkerette'.
De kok wijst op een schaal met bruine balletjes die eruitzien als bitterballen, of aardappelkroketten.

Ik kijk hem niet begrijpend aan.

Dan zegt hij, langzaam en duidelijk:

'K i k k e r e r w t e n.'
-------------------------------------------------------------------------------------------

Het heeft even geduurd voor me duidelijk is geworden dat 'kikkererwten' niks betekent. Althans niks met 'kikker' te maken heeft. 

Het is weer eens een staaltje van volksetymologie. Dat gebeurt vaak met woorden die niet begrepen worden en vervolgens verbasterd tot "iets (min of meer) begrijpelijks".

.https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/kikkererwt

Deze peulvrucht heet eigenlijk keker(erwt). We hebben dit woord – in het Middelnederlands al – ontleend aan het Latijnse cicer(a), dat 'grauwe erwt' betekent. 

Een kikkererwt is dus eigenlijk een 'erwterwt'. Door verkorting van de klinker is keker als kikker gaan klinken.

In het woordenboek te vinden onder: Keker.

3 opmerkingen:

  1. Leuk !! En weer wat geleerd , me altijd al afgevraagd waarom ze kikkererwten heten , ze springen wel leuk als ze op de grond vallen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist dat: keker!!

    maar vind kikkererwten wél een hele leuke verbastering...dus ik blijf maar gerust kikkerette eten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons Vlamingen heten ze gewoon kikkererwten (alhoewel wij de namen ''keker' en ''grauwe erwt'' ook kennen, maar zo noemen we ze niet )
    Basisingrediënt als je humus of falafel maakt; gezond en goede calciumbron..

    BeantwoordenVerwijderen