dinsdag 8 april 2014

Spaarndam en de Polderbaan



Anne-Gine Goemans
 “Ik beschik over een rijke fantasie en ook mijn omgeving is voor mij een bron van inspiratie. Elf jaar geleden verruilde ik de stad voor het dorp Spaarndam. Overal ganzen, meerkoeten, paling. Grote romantiek. We kregen drie kinderen in ons dijkhuis.

Voor het eerst werd ik me bewust van landschap, wat dat met je doet. Ik zag hoe mijn kinderen genoten van de ruimte om zich heen. Bootje varen, struinen door de polder. Ik raakte gefascineerd door de grond waarop we wonen en dat resulteerde vier jaar geleden in mijn debuutroman Ziekzoekers

Voor mijn nieuwe roman liet ik me weer inspireren door m’n omgeving. Ik heb zelf meegemaakt hoe ingrijpend het is als er opeens een vliegroute boven je huis wordt geopend. De beruchte Polderbaan. Het leek alsof er een luchtaanval op ons werd geopend. De opening van deze baan was voor mij een belangrijke drijfveer om Glijvlucht te schrijven.”


Heb je veel onderzoek gedaan voor dit verhaal?
“Ja. Ik werk al twintig jaar als journaliste en ik ben gewend onderzoek en interviews te doen. Ik vind dat een verhaal sterker en geloofwaardiger wordt als het is onderbouwd. Lezers vinden het ook prettig als ze, naast een goed verhaal,  iets meekrijgen. Zo heb ik met veel  bewoners gesproken die op steenworp afstand van landingsbanen wonen, zoals de kettingrokende dame die de stank van kerosine voor lief nam. Het enige dat haar dwars zat, was of de piloten haar konden zien als ze naakt voor het slaapkamerraam stond.”

Uit: interview met Anne-Gine Goeman (op Facebook)
Copyright: http://www.anne-gine.nl/Fotos_anne-gine.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten