donderdag 16 oktober 2014

De grootste vliegramp (2)

.
Vliegtuigen kunnen crashen op de grond en in de lucht. Het kan gaan om één vliegtuig of om meer. Dat levert al vier mogelijkheden. De ramp in 1996 bij New Delhi was de grootste in haar soort: mid-air collision op 4 km hoogte. 349 Slachtoffers. Zie ook: http://barends-blik.blogspot.nl/2014/10/de-grootse-vliegramp-in-de-geschiedenis.html

Een Boeing 747 van Saudi Arabië en een reusachtige Ilyushin (foto) van Kazachstan Airlines raakten elkaar tijdens de voorbereiding op de landing. Ze stortten beide neer, geen overlevenden.

Uit het onderzoek bleek dat de verkeersleider geen fouten had gemaakt.
Ook de Saudi Boeing bevond zich op het correcte vliegpad. Het waren de vliegers uit Kazachstan die zich niet aan de juiste afstand tussen beide vliegtuigen hadden gehouden. Die afstand dient 300 m te zijn, maar de Ilyushin bleek te vroeg de daling ingezet te hebben.

De luchtvaartautoriteiten uit Kazachstan weten de daling aan turbulentie.
Indiase en Britse autoriteiten wezen dit af. Zij wijten de ramp aan gebrekkige communicatie tussen de bemanning in de cockpit. Dit vliegtuig, een omgebouwd militair toestel, heeft een radioman die het contact met de verkeerstoren onderhoudt, maar hij heeft geen hoogtemeter voor zich. Tegelijkertijd zouden de beide piloten zijn Engelstalige conversatie met de verkeerstoren niet (voldoende) gevolgd hebben, of zelfs niet verstaan hebben.  

Geen van beide vliegtuigen was uitgerust met het collision avoiding system (TCAS) dat waarschuwt als een ander vliegtuig te dichtbij komt. Dat dit systeem ook niet waterdicht is, bleek in 2002, bij de botsing boven de Duits-Zwitserse grens. Een Russische Tupolev, met 45 schoolkinderen aan boord, kwam toen in botsing met een vracht-Boeing van DHL.

De luchthaven van New Delhi heeft sindsdien de aanvliegroutes vermeerderd, en zgn. secundaire radar geïnstalleerd, die de verkeersleider in staat stelt de hoogte van de vliegtuigen waar te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten