De Airbus A380 is een passagiersvliegtuig van het Europese concern Airbus. Het widebody-vliegtuig beschikt over twee verdiepingen en biedt plaats aan maximaal 853 passagiers. Het heeft vier Rolls-Royce Trent 900 motoren.
Vlaggeschip van Emirates Airlines.(Dubai; afb.)
***
Qantas vlucht 32 was een
passagiersvlucht die op 4 november 2010 onderweg was van Luchthaven Londen
Heathrow via Singapore, Internationale luchthaven Changi naar Sydney, Kingsford
Smith International Airport. Tijdens die vlucht verloor het toestel na de
tussenlanding in Singapore één van de vier motoren maar kon veilig teruglanden
in Singapore.
Zes minuten na het opstijgen
vanaf Singapore kregen de piloten verschillende waarschuwingen dat er een
motorprobleem met motor nummer 2 was. De piloot schakelde de motor uit, daarna
hoorden de piloten een luide knal en kregen de melding dat de motor in brand
stond.
Met behulp van het blussysteem van de motoren konden de piloten de
betreffende motor blussen en dank zij het handelen van de piloten kon het
toestel terugkeren naar Singapore en daar een noodlanding maken. Het was het eerste
incident met een Airbus A380.
Het ongeval gebeurde om 10:01
AM, Singapore Standard Time (02:01 UTC). Op dat moment vloog het toestel boven
het eiland Batam, Indonesië.
Het ongeval werd veroorzaakt
door een gebroken stub pipe, die olie lekte in de motor en daar de explosie
veroorzaakte. Door de explosie werden delen van het vliegtuig weggeblazen, die
op huizen en auto's neerkwamen, ook de vleugel van het toestel werd geraakt en
lekte daardoor brandstof, ook werd het hydraulische systeem geraakt waardoor de
flaps vertraagd werkten en motor nummer 1 niet meer te besturen was.
De piloten kregen het toestel
onder controle en gingen in een "racetrack holding pattern" vliegen
om zo de functies en status van het vliegtuig te kunnen controleren. Daarna
maakten ze zich klaar om te gaan landen, het landingsgestel was ook niet meer
te besturen door het beschadigde hydraulische systeem, de piloten gebruikten
daarom het "gravity drop emergency extension system", om het landingsgestel
te 'laten vallen'. Om 11:45 het toestel landde veilig op Singapore Changi Airport,
omdat het toestel sneller vloog dan de normale landingssnelheid knapten 4 banden.
Na de landing was er nog een
probleem, door het beschadigde hydraulische systeem was het niet mogelijk om
motor nummer 1 uit te schakelen. Het was daarom te gevaarlijk om de passagiers
te evacueren. Na 3 uur was het de hulpdiensten gelukt motor nummer 1 met schuim
uit te schakelen, en kon iedereen veilig van boord.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten