vrijdag 27 maart 2015

Airbus A 380: 1ste noodlanding


De Airbus A380 is een passagiersvliegtuig van het Europese concern Airbus. Het widebody-vliegtuig beschikt over twee verdiepingen en biedt plaats aan maximaal 853 passagiers. Het heeft vier Rolls-Royce Trent 900 motoren.
Vlaggeschip van Emirates Airlines.(Dubai; afb.)
***
Qantas vlucht 32 was een passagiersvlucht die op 4 november 2010 onderweg was van Luchthaven Londen Heathrow via Singapore, Internationale luchthaven Changi naar Sydney, Kingsford Smith International Airport. Tijdens die vlucht verloor het toestel na de tussenlanding in Singapore één van de vier motoren maar kon veilig teruglanden in Singapore.

Zes minuten na het opstijgen vanaf Singapore kregen de piloten verschillende waarschuwingen dat er een motorprobleem met motor nummer 2 was. De piloot schakelde de motor uit, daarna hoorden de piloten een luide knal en kregen de melding dat de motor in brand stond. 
Met behulp van het blussysteem van de motoren konden de piloten de betreffende motor blussen en dank zij het handelen van de piloten kon het toestel terugkeren naar Singapore en daar een noodlanding maken. Het was het eerste incident met een Airbus A380.

Het ongeval gebeurde om 10:01 AM, Singapore Standard Time (02:01 UTC). Op dat moment vloog het toestel boven het eiland Batam, Indonesië.
Het ongeval werd veroorzaakt door een gebroken stub pipe, die olie lekte in de motor en daar de explosie veroorzaakte. Door de explosie werden delen van het vliegtuig weggeblazen, die op huizen en auto's neerkwamen, ook de vleugel van het toestel werd geraakt en lekte daardoor brandstof, ook werd het hydraulische systeem geraakt waardoor de flaps vertraagd werkten en motor nummer 1 niet meer te besturen was.

De piloten kregen het toestel onder controle en gingen in een "racetrack holding pattern" vliegen om zo de functies en status van het vliegtuig te kunnen controleren. Daarna maakten ze zich klaar om te gaan landen, het landingsgestel was ook niet meer te besturen door het beschadigde hydraulische systeem, de piloten gebruikten daarom het "gravity drop emergency extension system", om het landingsgestel te 'laten vallen'. Om 11:45 het toestel landde veilig op Singapore Changi Airport, omdat het toestel sneller vloog dan de normale landingssnelheid knapten 4 banden.

Na de landing was er nog een probleem, door het beschadigde hydraulische systeem was het niet mogelijk om motor nummer 1 uit te schakelen. Het was daarom te gevaarlijk om de passagiers te evacueren. Na 3 uur was het de hulpdiensten gelukt motor nummer 1 met schuim uit te schakelen, en kon iedereen veilig van boord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten