dinsdag 3 maart 2015

Instrument defect (Boeing 737)

Een mid-air crash komt weinig voor. Maar het gebeurde tijdens een vlucht van Panama City naar Cali in Colombia. De Boeing brak brandend in stukken en boorde zich in het oerwoud van Panama.

Het onderzoek was noodgedwongen veelomvattend. Om een bomexplosie uit te sluiten werden o.a. de lijken geröntgend op scherven en splinters. De stoffelijke overschotten van de piloten werden onderzocht op het gebruik van alcohol en narcotica. Er werd niets gevonden. Ook slecht weer kon als oorzaak uitgesloten worden.

De machine moet intact geweest tot het moment van de crash/break up/impact.
Uiteindelijk ontdekte men een instrumentdefect in de cockpit. De bedrading van de kunstmatige horizon was doorgesleten en had kortsluiting gemaakt. Daardoor werkte het apparaat niet goed meer, het bleef soms even hangen. De vliegers hadden het niet door en verzuimden eveneens een reserve-apparaat in te schakelen. Ze konden nu de positie van het vliegtuig in de lucht niet meer beoordelen, te meer niet daar het buiten donker was en er dus geen natuurlijke horizon was. Ze maakten verkeerde correcties wat direct leidde tot het ongeluk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten