maandag 31 augustus 2015

De hondenvanger

Terugfietsend vanaf het winkelcentrum zie ik in de verte een man lopen met twee honden, die agressief is tegen een derde hondje, dat daarop de benen neemt. Ik fiets erheen en de man zegt dat een van zijn honden loops is en dat het vreemde hondje haar lastigvalt. De verzorger van dat laatste hondje is niet te zien en ik ga er daarom maar achteraan. Het is duidelijk ontheemd. Het loopt nerveus in de buurt van het winkelcentrum, onderweg een heleboel kleine plasjes doend.

Het is geen zwerver maar het draagt ook geen halsband. Ik ben vrijwel kansloos. Ik bel 144. De mevrouw verbindt me met iemand die vraagt wat er aan de hand is. Ik leg het uit en zij zal de chauffeur van de ambulance vragen mij te bellen. Dat doet hij zowaar. Het is Sjaak van de Egelopvang, dat geeft vertrouwen. Hij is helaas vrijwel niet te verstaan maar ik begrijp dat hij geen vangnet heeft. Maar hij komt eraan, 20 (twintig!) minuten. 
.
Twee jongens zijn gekomen om me te helpen, maar de redding komt van een jonge vrouw met twee aangelijnde pups. Die vindt ons hondje zo leuk dat hij erbij blijft. De vrouw gaat in het gras zitten en ik maak mijn broekriem los om er een soort lasso van te maken. Zij gebruikt haar teefje slim als lokhondje, en na een aantal vergeefse pogingen slaagt ze erin de vreemdeling te strikken. Iedereen blij. Intussen belt Sjaak en we loodsen zijn ‘ambulance’ (bestelwagentje) naar onze plek, in het park. Het is een chihuahua, niet gechipt.

Wordt naar het dierenasiel alhier gebracht. Ik krijg mijn riem terug en zeg de vrouw dat ik hem al meer voor dit doel gebruikt heb. ‘De hondenvanger’ zegt ze schertsend. Ik ben er al met al meer dan een uur mee bezig geweest.
.
Ik vervolg mijn weg naar de Turkse kapper. Prettig om daar even bij te komen. Een nieuwe verrassing wacht me: de vissen zijn weg! Ik ergerde me bij ieder bezoek aan de kleine rechthoekige bak waarin wat visjes als levende decoratie dienden. Ik uit mijn genoegen luid en duidelijk. Tot mijn verrassing word ik begrepen. Een van de kappers zegt dat hij ook blij is dat ze weg zijn: hoeft hij de bak niet meer wekelijks schoon te maken.

All’s well that ends well.

4 opmerkingen:

  1. Wat een zegen dat er tegenwoordig dierenambulances bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Dierenambulance' is te weids. Laten we zeggen hulpdienst. Niet eens een vangnet aanwezig...

      Verwijderen
  2. Een loslopende chihuahua, zo’n peperduur mini-hondje?? ??
    (zou wel een laddertje nodig gehad hebben, om zijn onweerstaanbare drang te bevredigen.)

    Wat gebeurt er nu met het beestje, vermits hij niet gechipt is? Enfin,er zullen wel afnemers zijn , voor zo’n half statussymbool.

    Hopelijk heeft de Turkse kapper de visjes in een vijver gelost, en niet geloosd in zijn WC .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het beestje was niet zo heel klein. Wel een bijtertje! Het wordt nu in het asiel onderzocht door dierenarts en gedurende twee weken ter beschikking gehouden voor eigen verzorg(st)er. Tegen vergoeding van kosten kan deze het dier meenemen. De vraag is inderdaad hoe je aantoont dat het jouw (dure) hondje is! Dat blijft een kwestie van goed vertrouwen.

      Wordt het niet afgehaald, dan wordt het ter adoptie aangeboden, kosten
      € 125. Het dier is dan gecastreerd, gechipt, ingeënt, ontvlooid, ontwormd.
      Foto op de website & locale media.

      Verwijderen