zaterdag 8 augustus 2015

Luchtvaart: stuiterlanding

.

De MD-11 is een driemotorig vliegtuig, met de derde motor achterop, aan de onderzijde van de verticale stabilisator. 'Wide body'. De KLM heeft het toestel juist uit zijn vloot genomen. Het is een verlengde DC-10 die op hoge snelheid moet landen, ca. 300 km/u. Alleen een straaljager landt sneller. '

Het type crashte 1997 tijdens een stuiterlanding in Newark. Piloten krijgen sindsdien speciale training in stuiterlandingen, die op zichzelf trouwens helemaal niet ongewoon zijn. Desondanks ging het opnieuw fout in 2009 op Narita Airport in Tokio. Het vrachtvliegtuig van FedEx stuiterde drie keer op de landingsbaan, sloeg om en vloog in brand. Beide piloten kwam om het leven. 

Onderzoek leverde op dat het niet aan de lading lag, die eventueel zou kunnen  zijn gaan schuiven. 
Beide piloten waren niet alleen zeer ervaren maar hadden ook de speciale stuitertraining gevolgd. Echter: de piloot die de landing uitvoerde had nu juist heel weinig landingen met de MD11 gedaan. 
Door de lengte van het toestel is daarbij ook het zicht vanuit de cockpit op de landingsbaan niet optimaal. Waarschijnlijk bemerkten ze de eerste keer niet eens dat ze de baan al geraakt hadden. 
Complicerende factor was verder dat beide piloten oververmoeid waren; ze hadden het laatste etmaal niet meer dan drie tot vier uur geslapen. Verraderlijk is dat je lichamelijke vermoeidheid eerder merkt dan geestelijke. De piloot reageerde tijdens de landing net iets te laat: hij trok de neus te laat op. Vervolgens nam hij de verkeerde beslissing, door de neus naar de grond te duwen, ipv. op te trekken en gas bij te geven. 
De landing werd bemoeilijkt door hevige tegenwind en wind shear. Opname van de crash, door een camera van het vliegveld: 
https://www.youtube.com/watch?v=q8OW4y3HC44

Geen opmerkingen:

Een reactie posten