Claire Goll
heeft zich haar hele leven lang omringd met kunstenaars, schrijvers , schilders,
componisten, zoals Freud, Rilke, Mondriaan, Dali, Joyce en Satie. Als 85-jarige
kijkt zij in dit boek, Alles is ijdelheid, terug op haar bewogen leven en vertelt smakelijk over de
beroemdheden. Het is antropologie, kunstgeschiedenis en roddel ineen.
Claire groeit eind 19de eeuw op in Duitsland. Haar ouders zijn
rijk en bewegen zich in hoge culturele milieus. Haar moeder is vreselijk, een
echte sadist. Zij voedt haar dochter streng op: “Alleen met lichaamsstraffen
kunnen we kinderen dresseren en ze leren van goede muziek te houden. “
De enige manier
om hieruit te ontvluchten is trouwen. Zij raakt zwanger van haar minnaar
en ontvlucht het huis. Het wordt er niet beter op. De man blijkt een losbol,
die weinig om haar geeft. Zij verlaat hem, maar moet haar kind
achterlaten. In het hele boek wordt het kind niet meer genoemd. Ik denk dat zij
het nooit meer heeft gezien. Haar eigen moeder komt nog wel af en toe
voorbij. Claire is keihard in haar oordeel en is niet geschokt als zij na de
oorlog hoort dat zij vergast is.
Tijdens de
Eerste Wereldoorlog woont Claire in Zwitserland. Zij ontmoet hier haar
latere man, de dichter en toneelschrijver Yvan Goll, en zal de rest van haar
leven, weliswaar met enkele tussenpozen, bij hem blijven.
In Zwitserland
maakt zij het zgn. ontstaan van Dada mee. Claire Goll benadrukt een paar maal
dat achteraf er een belangrijke gebeurtenis van is gemaakt. Zij zat er middenin
en iedereen was gewoon met van alles bezig zonder zich om principes en
stromingen te bekommeren. Later is de geschiedenis herschreven en werd Dada een
stroming.
Het leuke van Alles
is ijdelheid zijn de vele
ontmoetingen en beschrijvingen van beroemdheden. Claire ontmoette Jung en vatte
zijn persoonlijkheid samen met “een joviale baas die beschikte over een grote
luciditeit en wendbaarheid van geest en een enorm vermogen tot poëtische
synthese, maar zoals alle psychiaters die ik heb gekend, was hij megalomaan en
getikt.”
Later begon zij
een verhouding met de teruggetrokken Rilke. Hij leefde in een volstrekt
afgesloten wereld. Zelfs in zijn geest liet hij niemand toe. Hij was soms
bezeten van angst en leefde min of meer vegetatief. Hij overwoog de
psychoanalyse maar zei: “Nooit laat ik in mijn hersenen graven. Ik wil m’n
complexen behouden.”
Na de eerste
wereldoorlog verhuizen Claire en Yvan Goll naar Parijs, waar het gonst van
activiteit. Zij storten zich in het culturele milieu. Voortdurend zijn er
tentoonstellingen en acties. Dadaïsten, surrealisten, futuristen etc. maken aan
de lopende band ruzie met elkaar en verstoren elkaars manifestaties.
In Parijs wordt
het polygame karakter van Yvan steeds duidelijker. Elke avond, terwijl Claire
vroeg in bed ligt, gaat hij op jacht. Hij raakt zoals Claire het beschrijft
door demonen bezeten en gaat op strooptocht. Ook belaagt hij haar vriendinnen
“Geen rok is ooit bij mij over de vloer geweest zonder dat hij heeft geprobeerd
de draagster op haar rug te krijgen.” Een pagina verder klaagt Claire dat haar
man nog een onhebbelijkheid heeft: “Hij dreef me voortdurend in de armen van
andere mannen.”
In een volgend
hoofdstuk trekt zij van leer tegen feministen. En volgens haar hebben vrouwen
nooit iets gepresteerd in de kunst.“ Maar tegelijk: “Voor niets ter wereld zou
ik de gelijke van de man willen zijn.”
De vriendschap
met Joyce wordt door Claire Goll heel mooi beschreven. Joyce was een schrijver
die volledig en uitsluitend met zijn werk bezig was. Zij en haar man gingen
vaak bij Joyce eten. Zijn vrouw Nora was de onderdanigheid zelf. Tijdens het
eten sprak Joyce geen woord, maar af en toe bedacht hij iets en moest in
zichzelf lachen. Hij kende vele talen en was enorm geïnteresseerd in de
oorsprong van woorden. Maar: “Van zijn gecompliceerde denkwereld kwam in de
gesprekken nooit iets aan de oppervlakte.” Na het eten wilde hij muziek maken.
Altijd dezelfde aria. Claire werd er gek van. Met de twee kinderen van Joyce
liep het slecht af. Zijn dochter werd gek en belandde in een gesticht. Zijn
zoon raakte aan de drank en verpatste zijn manuscripten.
In de jaren 30
stroomt Parijs vol Duitse vluchtelingen. Ze hebben geen kans en reizen veelal
door naar Amerika. Zelf vluchten Claire en Yvan in 1939 naar New York, vlak
voordat de oorlog uitbreekt. De overtocht duurt 11 dagen. Zij leren o.a.
Mondriaan kennen en gaan om met Salvador Dali. Eerst heerst er een soort
bevrijding in Amerika, later komen de geldproblemen. Veel kunstenaars, ook
Claire en Yvan, wonen een tijdje in een kunstenaarskolonie. Deze worden
betaald door rijke Amerikanen, maar de regels zijn er behoorlijk streng. Het
lijkt meer op een soort kostschool, waar kunst gemaakt moest worden.
Yvan wordt op
een gegeven moment ongeneeslijk ziek. De
oorlog is voorbij en het stel gaat in 1947 naar Europa terug. In armoede takelt hij langzaam
af in een Parijs hotelletje. Na zijn dood in 1950 verandert haar leven.
Claire krijgt
onverwachts een erfenis en kan weer rondkomen. Op 76-jarige leeftijd begint ze
een verhouding met een 20-jarige kerel. Hij is nogal seksueel actief,
slaat haar soms tijdens alle opwinding en leert haar voor het eerst van haar
leven klaarkomen. Claire is er gelukkig mee.
Alles is ijdelheid is een mooi boek. Het geeft een prachtig tijdsbeeld. Vooral als je meer
wilt weten over het kunstenaarsmilieu in het interbellum is dit een aanrader.
Of alle verhalen helemaal op waarheid berusten kan ik niet beoordelen. De
anekdotes en achterklap lezen in ieder geval goed weg.
Alek Dabrowski
***
Commentaar
Een aangrijpend boek. Haast
niet na te vertellen doordat er zoveel in staat, bijna 400 blz. Bovenstaande
bespreking geeft wel een redelijke indruk ervan.
Inderdaad komt dochter
Dorothea (‘Doralies’) in het hele boek niet meer voor. Net zo opvallend is dat
nergens melding gemaakt wordt van sigaretten terwijl het in die kringen toch
geregeld blauw van de rook moet zijn geweest.
Genoemde erfenis, zowel van haar
ouders als van haar ex-man, viel haar pas toe op 70-jarige leeftijd. Niet
zonder slag of stoot trouwens. De belasting wilde hem haar weer grotendeels
afnemen. Ten einde raad zocht ze haar oude kennis André Malraux op, die het waarachtig
voor haar opnam en de belastingdienst verzocht de jacht op Claire te stoppen.
Dit werd geaccepteerd door het hoofd van die dienst, Valérie Giscard d’Estaing.
Intussen had Claire na de
dood van haar man zeker 10 jaar in bittere armoe geleefd. Het hele boek door is
er trouwens sprake van geldgebrek.
Piet Mondriaan, in New York, hield
van dansen. Hij kocht er speciaal een kleedje voor om zijn parket niet te
beschadigen.
Eigenlijk ontmoet Claire
haast alleen maar nare mannen (en vrouwen: Alma Mahler; Helena Rubinstein). Een van hen, hierboven niet genoemd, is Marc Chagall. De vleesgeworden gierigheid. Zijn
40 jaar jongere vrouw Virginia loopt van hem weg.
De grafsteen van beide Golls
op Père Lachaise in Parijs is overigens door Chagall voorzien van een gravure.
Als joden vluchtten zij
tweemaal voor de Duitsers; eerst naar Zwitserland (WO I), toen naar New York
(WO II). Om hun verblijfsvergunning in de VS te verlengen moesten ze vanuit New
York ook nog een reis naar Guadeloupe maken.
Haar man, Yvan Goll, werd in
1891 geboren als Isaac Lang, nabij de Frans-Duitse grens: Elzas-Lotharingen. Hij
gebruikte in de loop van zijn leven 15 pseudoniemen maar is het bekendst
gebleven onder de naam Goll. Claire werd in 1890 in Neurenberg geboren als Clara
Aischmann.
Ze is oud geworden. Een leuk
leven was het zeker niet. Anderzijds: het was een gevuld leven. Never a dull
moment!
Oorspronkelijke titel: Ich
verzeihe keinem. Eine literarische Chronique scandaleuse unserer Zeit.
(La Poursuite du Vent, 1976)
In de Eerste Wereldoorlog hoefden de Joden niet te vluchten voor de Duitsers. De vrouwelijke zelfhaat van Claire Goll valt gemakkelijk te verklaren door de bijzonder slechte relatie die zij met haar moeder had. Dat zij kennelijk geen moeite deed contact aan te knopen met haar eigen dochter spreekt boekdelen.
BeantwoordenVerwijderenCorrectie is juist. "In januari 1917 ben ik uit Duitsland weggegaan. Ik had niets te zoeken in zo'n land waarvan de aanvallen van oorlogszuchtige razernij me vreemd waren. Ik was pacifiste en mijn idealen dreven me naar Frankrijk." (Claire)
VerwijderenYvan Goll werd ingelijfd in de Keizerlijke Garde. Maar hij wilde niet tegen Fransen vechten, omdat Frans zijn moedertaal was en Frankrijk zijn echte vaderland. Bij hem thuis in Lotharingen werd nooit een woord Duits gesproken en pas op school had hij die taal geleerd.
Daarom was hij naar Zwitserland gevlucht.
Lang geleden Claire Goll gelezen: ik las toen ieder boek uit de goudmijn "Privé-Domein", de beste reeks ooit in Nederland verschenen. Altijd mensen, die er toe doen: ja zelfs Alma Mahler, de vrouw van de componist van " "Das Lied van der Erde" and other light-classics" https://www.youtube.com/watch?v=zWFEy1lVUMI
Verwijderen