In oktober 2000 verongelukte een Boeing 747 van Singapore Airlines op de internationale luchthaven van Taipei (Taiwan). Gestart werd onder kritieke condities: een typhoon naderde snel. Door de regen en duisternis kon de verkeersleiding vanuit de toren het vliegtuig niet zien vertrekken.
De drie piloten waren zeer ervaren en ingespannen bezig met verschillende taken, zoals het berekenen van de snelheid van de zijwind. Ze volgden precies de voorgeschreven procedures. De captain hield het hoofd koel en taxiede opzettelijk langzaam, om niet te slippen op de natte baan.
Ze waren zo geconcentreerd dat ze de belangrijke aanwijzing misten dat ze de verkeerde startbaan kozen. Ze hadden verder moeten doortaxiën, maar omdat het zo langzaam ging dacht de captain misschien dat hij al op de goede baan was. Hij stond echter op een parallelbaan, aan het eind waarvan bouwwerkzaamheden verricht werden. Daar botste hij na de start bovenop. 83 Inzittenden verloren het leven.
Hierboven is de situatie in beeld gebracht. In geel de afgelegde taxiroute. In rood de gekozen verkeerde baan (die ten onrechte niet afgesloten was!). Helemaal bovenaan, in groen, de baan waarvan gestart had moeten worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten