donderdag 21 november 2013

Afhaalchinees



         vandaag had ik trek in kantonees

        maar ik wilde niet bestellen door een nummertje te roepen


        ik wilde de volledige naam van het gerecht uitspreken

        en van de jaknikker die mijn bestelling opnam horen wat ik

      mogelijk nog aan mijn uitspraak zou kunnen verbeteren


        intussen vormde zich een rij

        natuurlijk maakten de mensen zich zorgen


        makkelijk praten achteraf maar misschien had ik gewoon

           weg moeten gaan

        al weet je nooit wie ik dan was tegengekomen en hoe ik daar

           dan weer op zou hebben gereageerd


        Erik Jan Harmens

6 opmerkingen:

  1. Zet wat regels onder elkaar, met wat wit ertussen, en je hebt een gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Duizenden kunnen een vers wel hekelen, smaden als onzin;
    maar geen regeltje dichts kunnen zij maken dat deugt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. La critique est aisée, l'art est difficile, oftewel: de beste stuurlui staan aan wal. In Nederland schrijven veel mensen goede gedichten. Bovenstaand gedicht is naar mijn mening echter geleuter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik dicht
    Jij dicht
    Hij dicht
    Iedereen dicht
    Behalve mijn nicht
    Die is opengesneden met een vlijmscherp mes
    Straks breng ik haar druiven op zaal zes

    Toon Hermans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haagsche Hennie moet welhaast de zus zijn van Wim Ibo ('Cabaretbijbel').

    Hennie Ibo misschien?

    Anders wel familie van Jacques Klöters. (Biografie van Toon Hermans.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach Barend, "ik beken, ik heb geleefd" (Pablo Neruda)

      Verwijderen