Nadat de DC-9 van Valujet in brand gevlogen en neergestort was,
werden in vliegtuigen rookmelders en brandblussers verplicht gesteld. Een
voorbeeld van “wachten tot er doden vallen”.
Het vliegtuig stortte neer in de Everglades (foto), de moerassen
van Florida, wat de reddingswerkzaamheden heel moeilijk maakte. Temperatuur in
mei is er boven 30°, bij
een luchtvochtigheid van 95%.
Alle 110 inzittenden kwamen om het leven. Het gebied wemelt van alligators en
slangen.
De brand brak uit in het vrachtruim. Daar bevonden zich onder
andere dozen met 144 kleine zuurstofgeneratoren. Ze waren over de datum, “expired”.
Dit werd bij het inladen verkeerd begrepen, en op de vrachtbrief kwam te staan “empty”, leeg.
Ze waren echter
helemaal niet leeg!
Deze generatoren dienen om de zuurstofmaskers in vliegtuigen
te voorzien van zuurstof als de druk wegvalt. Er
komt daarbij veel warmte vrij, daarom zijn de cilinders verpakt in een hittewerend
schild.
Hoewel het vrachtruim luchtdicht is en normaliter een brand
uitgaat bij gebrek aan zuurstof, werd in dit geval de brand juist gevoed door
deze zuurstofgeneratoren! Door onbekende oorzaak traden ze in werking. De warmte die hierbij vrijkwam moet de brand veroorzaakt hebben. De brand
bereikte de cabine met een temperatuur van 600°;
ook kwam giftige rook vrij.
In minder dan vier minuten na de signalering boorde het vliegtuig zich in de
moerassen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten