woensdag 8 juli 2015

Melk (koemelk)

Stelling: Melk is goed voor elk

43% eens (623)
 
57% oneens (846)
 
1469 stemmen

Nederlanders drinken steeds minder melk. Het afgelopen jaar verkochten supermarkten 21 miljoen literpakken minder dan in 2013. De negatieve publiciteit over de zuiveldrank zou er onder meer voor zorgen dat mensen het glas melk laten staan.

Schrijvers van boeken als  ‘Melk de witte sloper’ en ‘De Voedselzandloper’ benadrukken dat koemelk ongezond is. Het drinken ervan zou het verouderingsproces versnellen, de hormoonproductie verstoren en hartproblemen kunnen veroorzaken. En bovendien kunnen sommige mensen last krijgen van de melksuikers.
 
Jarenlang werd  melk juist gepromoot als een onmisbaar onderdeel in onze dagelijks voedingspatroon. Melk was belangrijk voor de weerstand van kinderen en zorgde voor sterke botten.  
 
Is melk een gevaar voor onze gezondheid? Of zijn de berichten dat melk ongezond is overdreven?

6 opmerkingen:

  1. In aansluiting op mijn vorige reactie: ik bepleit niet het drinken van melk, maar vraag mij af of melk op zichzelf toch ook gezond kan zijn wegens de kalk die je nodig hebt. Zelf gebruik ik Alproproducten, waaraan calcium is toegevoegd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voedselzandloper:

      1. Melk vergroot kans op ziekte van Parkinson;
      2. Melk vergroot de kans op kanker: eierstok; prostaat.
      3. Melk vergroot de kans op osteoporose.
      4. Yoghurt is slecht voor de darmen.

      Calcium haal je vooral uit groente, in mindere mate uit fruit. (evt. ook uit calciumsupplementen en vitamine D.)

      Dat melk ongezond is blijkt uit onderzoeken gedaan sinds begin jaren 90 van de vorige eeuw.

      Sojamelk en - yoghurt zijn o.k.

      Verwijderen
    2. Mijn moeder had osteoporose en moest van de orthopeed daarom veel melk gaan drinken. Ze moest van hem ook zonnebaden, maar volgens huidartsen en oncologen krijg je daarvan huidkanker. Mijn eigen oncoloog zei dat het het beste is om zo gevarieerd mogelijk te eten. Alleen vraag ik mij af of mijn veganisme wel zo gevarieerd is.

      Verwijderen
  2. Dat melk slecht is voor een volwassene, dat weet iedereen. Er wordt zelfs een verband gelegd tussen onze melkcultuur en borstkanker, het hoogst van de hele wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat in Nederland meer borstkanker voorkomt, komt doordat vrouwen hier minder en later kinderen krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen