Goed nieuws voor de dieren: “de dieronvriendelijke meerderheid van VVD, CDA, PVV en SGP is verdwenen. Daardoor is de waarde van onze zetels verdubbeld”, zo zegt Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren in reactie op de eerste uitslagen van de Tweede Kamerverkiezingen. Lijsttrekker Marianne Thieme sprak in haar toespraak over een aardverschuiving in de politiek. “Maar de PvdD is blijven staan”, aldus Thieme.
Dat zijn mooie woorden, maar ze nemen de teleurstelling niet weg. Enerzijds mogen we elkaar feliciteren met de teruggang van het CDA, anderzijds blijven Christen-Unie en SGP stabiel; partijen die in dieronvriendelijkheid niet onderdoen voor het CDA. Het humanistische D66 is de seculiere variant van het CDA, daar schieten de dieren ook niks mee op.
Terwijl de PvdD in haar tienjarig bestaan toch wel als een vaste waarde in de samenleving beschouwd mag worden, neemt het kiezerspotentieel niet toe. Ondanks positieve geluiden uit de voorafgaande peilingen. Zo’n 2% gemiddeld is toch wel erg weinig: in totaal 178.000 stemmen. Dat is des te verbazender als je ziet hoe iedereen en alles zich ingezet heeft. Marianne Thieme kwam nog gauw met een initiatief op het gebied van de jacht, terwijl Willem-Alexander vorige week vrijdag de Partij steunde door nog even op eendenjacht te gaan. Er werd een speciale Dierenkieswijzer samengesteld.
Daarbij heeft de PvdD haar verkiezingsprogramma ‘aangepast’, lees: verzwakt: minder dier, meer milieu. Gelet op het echec van GroenLinks moeten we die kant dus niet uit. Van een fusie met deze partij, zoals in Trouw geopperd werd, kan m.i. dan ook geen sprake zijn.
Thieme heeft het in haar commentaar op de verkiezingsuitslag over “de toekomst van onze kinderen.” De kiezer is echter geen idealist, maar een opportunist en een kortetermijndenker. Misschien dat daarmee in de campagne meer rekening gehouden had moeten worden. Om een voorbeeld te geven: brandveiligheid in stallen is een concreet en korte-termijn doel dat vermoedelijk veel meer mensen raakt dan de megastal in het algemeen. Met de megastal werd echter campagne gevoerd.
Met het aankondigen van een belastingverhoging - de vleestax - weet je van te voren dat je er kiezers door verliest. Slim is anders.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten