maandag 22 juni 2015

Crew Resource Management

Het operatiecentrum van het Jeroen Bosch Ziekenhuis start met Crew Resource Management (CRM), een managementsysteem dat zijn oorsprong vindt in de luchtvaart. Met de implementatie van deze luchtvaartprincipes over teamsamenwerking creëert het operatieteam een nog veiligere omgeving voor de patiënt. De nadruk bij CRM ligt op het maken en strikt naleven van afspraken over communicatie en samenwerking, waarbij traditionele gezags verhoudingen niet gelden. 
Professioneel leiderschap, onderlinge communicatie, weten hoe elk teamlid ‘in zijn vel zit’ en daar rekening mee kunnen houden, zijn voorwaarden voor veilige samenwerking en daardoor voor veilige patiëntenzorg. We weten dat het ook in ziekenhuizen kan misgaan als de samenwerking of de communicatie tussen disciplines en individuele zorgverleners niet goed genoeg is. Daarom is het CRM-systeem uit de luchtvaart vertaald naar de zorg.

In het Jeroen Bosch Ziekenhuis volgen alle medewerkers van het operatiecentrum, alle anesthesiologen en snijdend specialisten daarom een multidisciplinaire tweedaagse crew management training. Meer dan 25 tweedaagse trainingen zijn georganiseerd van september-december 2014 om zo’n 300 medewerkers de ‘CRM-mentaliteit en werkwijze’ aan te leren.  In de training worden alle bestaande procedures tegen het licht gehouden, zoals het toepassen van checklists en de instructies over medicatie of ingreep. De nadruk ligt op het maken en strikt naleven van afspraken over communicatie en samenwerking, waarbij traditionele gezagsverhoudingen buitenspel gezet worden. Regel één van CRM is immers dat iedereen gelijk is. Een leerling-operatieassistent die ziet dat een chirurg in de hectiek iets vergeet, mag en moet hem of haar daarop aanspreken.

Voorafgaand aan de trainingen worden door het trainersteam van Wings of Care op het operatiecentrum observaties uitgevoerd van de verschillende teamprocessen; ook worden teammomenten gefilmd. Daarbij wordt opgelet dat er geen patiënten herkenbaar in beeld komen. Het filmmateriaal is alleen voor de trainingen JBZ bedoeld, niet op enig andere manier gebruikt en wordt na de training vernietigd.

Als in 2014 de trainingssessies afgerond zijn, volgt in 2015 de borging van de aangeleerde methodiek van communiceren; daarvoor wordt een kernteam geformeerd die, samen met het dagelijks bestuur van de OK ervoor zorgt dat de kwaliteit, het teamwerk en de afgesproken werkwijzen blijvend geïmplementeerd worden. 

Gebrekkige communicatie tussen de bemanning in de cockpit was in 1977 een van de belangrijkste oorzaken van de vliegramp in Tenerife. Kort daarop is door NASA de veiligheidstraining CRM ontwikkeld, inmiddels een begrip in de luchtvaart. CRM richt zich op het maken en strikt naleven van afspraken over communicatie en samenwerking, waarbij de traditionele gezagsverhoudingen buiten spel gezet worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten