woensdag 10 juni 2015

Fuck

.1.           Toen ik kind was sprak niemand nog Engels. Dat was in de tijd dat op deuren van souvenirwinkels wel te lezen stond, als aanbeveling: 'English spoken'. Op de lagere school werd desgewenst Frans aangeboden.

Ik voetbalde graag en ging soms met een vriendje naar een wedstrijd kijken. Daarvoor moest entree betaald worden, al probeerden sommige jongens wel eens over de hekken te klimmen. Maar je zat dan mooi op de tribune en vanuit die hoogte kon je de wedstrijd goed volgen. Een club in de buurt, op de grens van Voorburg en Den Haag, had een grote naam in huis, namelijk van een van de eerste Nederlandse voetballers in betaalde, buitenlandse dienst: Bertus de Harder (foto). Die wilden we zien natuurlijk. 
De naam van die club – ik durf het haast niet op te schrijven – was: V.U.C. Uitgesproken Fuck. De vereniging bestaat nog steeds, onder dezelfde naam, het is een van de oudste van het land.




2.           Op die tribune had ik als jongen mijn eerste pedofiele contact. Ik haast me erbij te zeggen: gelukkig ook het laatste. Terwijl ik zat te kijken, op de bovenste rij - niet zo hoog hoor – voelde ik ineens iets aan mijn achterwerk. Ik ging verzitten maar het kwam weer terug. Het drong tot me door dat het de hand van de buurman moest zijn, een oude man die verder ook gewoon naar de wedstrijd zat te kijken. Ik begreep er niets van, voelde me opgelaten, wist niet goed wat ik moest doen. Gelukkig was het algauw pauze, zodat ik van die plek weg kon. Ik heb het er verder met niemand over gehad, en het is me ook later niet meer overkomen.  

Nu denk ik: dan ben je een jongen. Wat moet het wel niet zijn als je opgroeit als meisje?

7 opmerkingen:

  1. Als meisje van toen 21 jaar, oud wijf bijna, ging ik op vakantie met 2 vriendinnen. Ik met zijn tweeën in een dubbel bed. Je voelt het al aankomen, die toenmalige vriendin 'zat aan me' Ik heb het verdere weekend op de grond geslapen. Dat was mijn eerste en gelukkig de laatste keer ! Dit gebeurde 50 jaar geleden en ik was toen een 'groentje'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu leuk om te lezen - destijds natuurlijk heel akelig.

      Benieuwd of nog meer mensen uit de kast komen.

      Verwijderen
  2. Erna, schandalig dat dat meisje aan je zat zonder dat je dat wenste. Overigens viel mij als tiener en twintiger op dat andere meisjes er nooit aan dachten dat een meisje homo- of biseksueel kon zijn. Als bi vond ik het hinderlijk dat andere meisjes in de kleedkamer van het zwembad of in een gedeelde hotelkamer bepaalde lichaamsdelen niet bedekten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas worden hierboven pedofilie en homofilie weer met elkaar verward.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is de vraag. Homofilie betreft relaties tussen volwassenen van hetzelfde geslacht.
      Pedofilie ziet op de verhouding tussen volwassenen met kinderen. Het bezwaar daarvan is het sexuele aspect dat ermee verbonden is.

      Verwijderen
  4. Erna was 21 toen ze werd misbruikt. Haar "vriendin" was geen pedofiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is de vraag of een open site op internet wel geschikt is om over seksueel misbruik te discussiëren dat mensen als kind hebben ondervonden. Zo'n delicaat onderwerp kan beter in een klinische omgeving worden besproken.

    BeantwoordenVerwijderen