woensdag 21 november 2012

De ramp met de Airbus (Sao Paolo)


Ik heb geen vliegangst maar door het zien van de reportages van Air Crash Investigation zou je het bijna krijgen. De aflevering van de ramp met de Airbus in Sao Paolo, de grootste catastrofe in de Zuid-Amerikaanse luchtvaartgeschiedenis, doet het bloed stollen in je aderen. Het gebeurde in juli 2007.

Sao Paolo is de grootste en economisch belangrijkste stad van Brazilië; de internationale luchthaven Congonhas een van de drukste in de wereld. En tegelijk een van de beruchtste: hij ligt namelijk in de stad. De banen zijn daardoor kort: 2.000 m. Ze liggen op een heuvel, omgeven door een dal. Eromheen drukke verkeerswegen en vlakbij honderden torenflats. Er is dus geen veilige ontsnappingsmogelijkheid als het onverhoopt misgaat.

Op het moment van de ramp stortregent het; het is de tijd van de moesson. De baan is nat en glad.

De beide piloten zijn vijftigers; Brazilianen die het vliegveld en het moderne vliegtuig goed kennen, en duizenden vlieguren achter hun naam hebben.
Niettemin kunnen ze het vliegtuig, eenmaal geland, niet tot staan brengen. Het zwenkt op volle snelheid ineens naar links, ramt een gebouw en een tankstation. Een inferno is het gevolg. 199 Mensen verbrandden levend. 200 Brandweerlieden namen deel aan de reddingsactie; ze konden enkele mensen redden uit het geramde gebouw.

 ***
Zoals altijd betreft het een samenstel van oorzaken. Het buitengewoon slechte weer is al genoemd. Op de baan bleven plassen staan, doordat er nog geen groeven in de vernieuwde bovenlaag van het asfalt gemaakt waren. Het water niet kon wegvloeien. Die groeven waren nog niet gemaakt omdat het moeilijk is deze drukke baan enige tijd voor alle verkeer af te sluiten. Geen prioriteit blijkbaar …

Van de Airbus werkte één omkeerder niet. Na de landing wordt de stuwrichting van de motoren omgekeerd, om sneller te kunnen afremmen. De piloten waren bekend met het defect.

Hoewel de temperaturen na de brand opliepen tot 1000 graden konden de flightdata recorder en de cockpit voicerecorder uit de staart van het toestel gered worden. Wat de onderzoekers vinden is dat na de landing de motoren tegen elkaar ingewerkt hebben. De omkeerder werkte goed, de voetremmen eveneens maar de andere motor bleef op vol vermogen stuwkracht leveren!

Een mechanisch defect aan de bediening van de motoren wordt minutieus onderzocht, ook met behulp van 3D scanners: het is echter niet te vinden.

Indien geen mechanisch defect verantwoordelijk gesteld kan worden, dan blijft een ‘pilot error’ over: een fout van de piloten. Dat blijkt uiteindelijk inderdaad het geval te zijn.

De captain besloot niet te vertrouwen op de automatische piloot en ging over op handmatige bediening. Daarbij gebruikte hij een verouderde procedure voor de situatie waarin een omkeerder niet werkt. Die procedure was door Airbusfabrikant  gewijzigd om redenen van veiligheid. 
In de donkere cockpit kon de co-pilot niet zien dat een hendel in de verkeerde stand stond.

Een menselijke fout, veroorzaakt door een samenloop van factoren. De spanning bij de piloten was groot gezien alle omstandigheden: een gevaarlijk gelegen baan, korte baan, stortregen, een mechanisch defect aan de omkeerder, dit alles moet geleid hebben tot de fatale vergissing van de gezagvoerder.

***
Ondanks alle kritiek van piloten wereldwijd is baan 35L van Congonhas nog steeds in gebruik, ook bij slecht weer. Je kunt dus maar beter niet naar Sao Paolo vliegen. De groeven in het asfalt zijn inmiddels wel aangebracht…

De uitzendingen van Natioal Geographic worden onderbroken door reclame. Dat is in dit geval niet heel storend doordat het een nogal technisch verhaal is. Pauzes geven de kijker gelegenheid om de ingewikkelde materie tot zich te laten doordringen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten