Ook dat komt vaker voor: de piloot kiest de verkeerde
startbaan. In de ramp op het internationale vliegveld van Taiwan kozen de
piloten baan 5 Rechts in plaats van de parallelle baan 5 Links. Hoewel er (overdag) werkzaamheden aan de baan werden uitgevoerd, was hij 's avonds normaal verlicht en niet
afgesloten. Dat werkte de vergissing in de hand.
Er was tijdsdruk. Ze wilden weg zijn voor de typhoon op
volle sterkte was: dan zou de vlucht geannuleerd moeten worden.
De zeer ervaren captain manoeuvreerde niettemin uiterst
secuur. De bemanning werkte precies volgens protocol en heel langzaam werd naar
de startbaan.getaxied, veel langzamer dan gewoonlijk. Dat zou de keus voor de
verkeerde startbaan kunnen verklaren: de captain dacht dat hij er al was,
terwijl hij nog een stuk verder moest taxiën.
De drie mensen in de cockpit waren zo druk bezig met het
protocol en met het calculeren van de windsnelheid dat ze niet goed uit hun
doppen keken. Er waren kleine aanwijzingen dat ze op de verkeerde baan terechtkwamen,
maar die werden genegeerd. Zo werkt het menselijk brein; men is ervan overtuigd
de juiste route te volgen, en kleine signalen die niet in het plaatje passen, worden dan gemakkelijk genegeerd.
De Jumbo botste op volle snelheid op een afzetting en vloog
in brand. Van de 159 inzittenden kwamen 83 mensen om het leven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten