Wie de tv-serie van Air Crash Investigation volgt, die
gelooft zijn ogen en oren niet. Vanavond de crash uit eind november 2001, vlak voor de
landing op het vliegveld van Zürich. Het toestel kwam van Berlijn, een vlucht
van anderhalf uur. Aan boord 34 personen, er was plaats voor 117, dus het was
zo goed als leeg. Onder hen de drie meiden van 'Passion Fruit', de Duitse versie van
de Spice girls.
Beide piloten kenden het vliegveld heel goed: ze woonden in Zürich! Het was een van de laatste
vluchten die avond en het sneeuwde, het zicht was slecht. Ze werden door de
verkeersleider naar baan 28 gestuurd, een baan zonder i.l.s.: instrument
landing system. Baan nr. 14 mèt ils was
gesloten wegens geluidsoverlast voor omwonenden. Het werd dus in hoofdzaak een handmatige landing.
Het hoofd van de verkeersleiding was eerder naar huis gegaan, en de enige aanwezige verkeersleider, een jonge vrouw, had niet de moed het vliegtuig toch te laten landen op baan 14, gezien de slechte omstandigheden, waarvoor zelfs nog was gewaarschuwd door de captain van het toestel dat net daarvoor geland was. Ook Lutz (foto onder), gezagvoerder op het rampvliegtuig, hoorde de waarschuwing van de collega-vlieger; desondanks maakte hij geen gebruik van zijn recht een andere, veiliger baan te kiezen, i.c. 14.
Een hoogtemeter in de cockpit was …. op z’n kop gemonteerd,
waardoor moeilijk afleesbaar.
De ervaren captain zette een te steile landing in. Zijn fout
was dat hij niet naar de instrumenten keek. Een beginnersfout. Hij keek uit of hij de landingsbaan zag, en verzuimde op de afstandsmeter te kijken. Toen ze in de
gaten kregen dat ze de baan niet in zicht hadden, probeerden ze het vliegtuig op te trekken. Te laat.
Ze crashten tegen een heuvel. Negen inzittenden, gezeten achterin de cabine,
overleefden de crash, 24 kwamen om.
Het bleek dat de captain, Hans-Ulrich Lutz (57), hoewel met
veel vlieguren op z’n naam, een slechte vlieger was. Z’n carrière bleek vol met
fouten te staan. Navigatiefouten, maar o.a. ook het te vroeg intrekken van het
landingsgestel tijdens een start.
De tweede piloot was jong en onervaren, en durfde de captain niet tegen te spreken.
De vraag was tenslotte hoe het mogelijk is dat de maatschappij een vlieger met zo’n slechte staat van dienst aanneemt. Het antwoord was: de zeer snelle groei van deze regionale maatschappij, Crossair, terwijl het vooral in de jaren negentig niet zo makkelijk was om aan piloten te komen. De selectieprocedures zijn sindsdien strenger gemaakt, maar fouten zoals deze kunnen nog steeds voorkomen. Zie bijv. de crash in 2009 in Buffalo, VS: Colgan Air Flight 3407.
In de VS wordt de helft van alle vluchten uitgevoerd door goedkope, regionale maatschappijen.
De vraag was tenslotte hoe het mogelijk is dat de maatschappij een vlieger met zo’n slechte staat van dienst aanneemt. Het antwoord was: de zeer snelle groei van deze regionale maatschappij, Crossair, terwijl het vooral in de jaren negentig niet zo makkelijk was om aan piloten te komen. De selectieprocedures zijn sindsdien strenger gemaakt, maar fouten zoals deze kunnen nog steeds voorkomen. Zie bijv. de crash in 2009 in Buffalo, VS: Colgan Air Flight 3407.
In de VS wordt de helft van alle vluchten uitgevoerd door goedkope, regionale maatschappijen.
'Veel ervaring en veel vlieguren zijn geen garantie voor competentie !'
BeantwoordenVerwijderen