United Airlines-vlucht 585 werd uitgevoerd met een
passagiersvliegtuig van het type Boeing 737, dat op 3 maart 1991 neerstortte
tijdens een vlucht van Greater Peoria Regional Airport naar Stapleton
International Airport, Colorado Springs. Geen van de 25 inzittenden overleefde de ramp.
Toen het vliegtuig de landingsbaan naderde, rolde het
toestel plotseling naar rechts en begon te dalen. Pogingen het toestel weer
recht te trekken waren onsuccesvol. Terwijl het toestel snel daalde, nam de
versnelling toe tot 4g. De 737 stortte neer vlakbij Widefield Park.
Het onderzoek van de NTSB nam een jaar en negen maanden in
beslag.
Hoewel de flightdatarecorder (FDR) zwaar was beschadigd aan
de buitenkant, was de tape binnenin nog heel en de data bruikbaar. De FDR
registreerde slechts vijf parameters: richting, hoogte, snelheid, normale versnelling
(in G-krachten) en microphone keying. De data bleken niet voldoende om te
achterhalen wat er gebeurd was. De NTSB vermoedde dat het richtingsroer van het
vliegtuig het had begeven, maar er was niet genoeg bewijs om deze theorie te
ondersteunen.
Het eerste NTSB rapport, dat werd uitgebracht op 8 december 1992,
bevatte wel wat theorieën, maar geen definitieve conclusie over de oorzaak van
het ongeluk.
1994
In 1994 vond een soortgelijk ongeluk plaats, ditmaal met een 737 van US Airways (vlucht 427). Tien seconden voor de landing raakte het in een vrille, en boorde zich met bijna 400 km/u in de grond. 132 Slachtoffers.
Ook dit ongeval bleef in eerste instantie onopgelost, al stelde de NTSB wel vast dat er overeenkomsten waren met vlucht 585.
N.B. 70% van de ongelukken met vliegtuigen is te wijten aan fouten van de piloten.
Ook dit ongeval bleef in eerste instantie onopgelost, al stelde de NTSB wel vast dat er overeenkomsten waren met vlucht 585.
N.B. 70% van de ongelukken met vliegtuigen is te wijten aan fouten van de piloten.
1996
In 1996 vond wederom een soortgelijk ongeluk plaats, ditmaal
met een 737 van Eastwind Airlines (vlucht 517). Ditmaal kon het getroffen toestel veilig
landen, waardoor de NTSB beter onderzoek kon doen.
Uit dit onderzoek bleek de oorzaak van alle drie de
ongevallen: de power control unit (PCU) bleek niet volledig bestand tegen de
grote temperatuurswisselingen tijdens een vlucht.
De servoklep kon, onder bepaalde omstandigheden, eerst blokkeren
en daarna verkeerd-om reageren, dus de andere kant op sturen dan de piloten
aangaven. Hierdoor verloren de piloten de controle over het vliegtuig.
Bij het ongeval met het Eastwind Airlines-toestel is de PCU
uit zichzelf weer uit de storing gekomen, waardoor de piloten weer de controle
terugkregen en alsnog een veilige landing konden uitvoeren.
Alle servokleppen op Boeings-737 zijn vervangen door veiliger exemplaren.
Alle servokleppen op Boeings-737 zijn vervangen door veiliger exemplaren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten