De Volkskrant heeft een wekelijkse rubriek getiteld ‘De wiskundemeisjes’.
Een tweetal wiskundejuffrouwen probeert daar wat van te maken, met praktijkvoorbeelden.
Twee weken geleden was de luchtvaart aan de beurt. Hoe
veilig is die? En ja hoor, de knappe koppen kwamen tot de conclusie dat er niks
veiliger is dan transport door de lucht. Ze gingen uit van het (overbekende)
gegeven: het afgelegde aantal kilometers. Met andere woorden: van het KLM-praatje dat de rit naar
de luchthaven gevaarlijker is dan de vlucht zelf, vice versa.
Maar het afgelopen weekend waren ze tot inkeer gekomen en
moesten ze toegeven dat het uitgangspunt meer op propaganda berust dan op de
realiteit. Die realiteit is dat verreweg de meeste ongelukken met vliegtuigen gebeuren op en
rond de luchthaven. Kritieke momenten zijn start en landing. Eenmaal airborne
gaat het meestal wel goed: botsingen in de lucht komen zelden voor, en als ze voorkomen
dan is dat wederom op aan- en uitvliegroutes. Het gaat dus eigenlijk maar om een zeer beperkt aantal kilometers
waarmee gerekend zou moeten worden.
In een vliegtuig zitten altijd veel meer passagiers dan in
een auto, veel meer brandstof, enz. en dus brengt een vliegramp veel meer slachtoffers teweeg.
Vergelijkende cijfers zijn niet bekend. Het enige wat we op
dit moment ervan kunnen zeggen is dat zowel het verkeer door de lucht als dat over
de weg veiliger wordt.
In 2009 verongelukte een Boeing 737 van Turkish Airlines vlak
voor de landing op Schiphol. Negen inzittenden kwamen om het leven (120
gewonden).
Hoeveel dodelijke ongelukken hebben er plaatsgevonden op de
wegen rondom Schiphol?
NB. 70% van ongelukken met vliegtuigen is te wijten aan fouten van piloten.
NB. 70% van ongelukken met vliegtuigen is te wijten aan fouten van piloten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten