dinsdag 25 februari 2014

Hoe veilig is vliegen?

De Volkskrant heeft een wekelijkse rubriek getiteld ‘De wiskundemeisjes’. Een tweetal wiskundejuffrouwen probeert daar wat van te maken, met praktijkvoorbeelden.
Twee weken geleden was de luchtvaart aan de beurt. Hoe veilig is die? En ja hoor, de knappe koppen kwamen tot de conclusie dat er niks veiliger is dan transport door de lucht. Ze gingen uit van het (overbekende) gegeven: het afgelegde aantal kilometers. Met andere woorden: van het KLM-praatje dat de rit naar de luchthaven gevaarlijker is dan de vlucht zelf, vice versa.

Maar het afgelopen weekend waren ze tot inkeer gekomen en moesten ze toegeven dat het uitgangspunt meer op propaganda berust dan op de realiteit. Die realiteit is dat verreweg de meeste ongelukken met vliegtuigen gebeuren op en rond de luchthaven. Kritieke momenten zijn start en landing. Eenmaal airborne gaat het meestal wel goed: botsingen in de lucht komen zelden voor, en als ze voorkomen dan is dat wederom op aan- en uitvliegroutes. Het gaat dus eigenlijk maar om een zeer beperkt aantal kilometers waarmee gerekend zou moeten worden.
In een vliegtuig zitten altijd veel meer passagiers dan in een auto, veel meer brandstof, enz. en dus brengt een vliegramp veel meer slachtoffers teweeg.
Vergelijkende cijfers zijn niet bekend. Het enige wat we op dit moment ervan kunnen zeggen is dat zowel het verkeer door de lucht als dat over de weg veiliger wordt.

In 2009 verongelukte een Boeing 737 van Turkish Airlines vlak voor de landing op Schiphol. Negen inzittenden kwamen om het leven (120 gewonden).
Hoeveel dodelijke ongelukken hebben er plaatsgevonden op de wegen rondom Schiphol?

NB. 70% van ongelukken met vliegtuigen is te wijten aan fouten van piloten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten