donderdag 20 februari 2014

Luchtvaartinspectie: geen garantie

Foto: Charles M. Daniels
Een watervliegtuig rijdt van het land het water in en stijgt van daaruit op. De landing verloopt in omgekeerde richting: een mooi filmpje ervan hier. In december 2005 vertrok het watervliegtuig van Miami voor een (korte) vlucht naar de Bahama’s. De inzittenden hadden kerstinkopen gedaan. Er waren drie baby’s aan boord.

Kort nadat het opgestegen was brak een vleugel af. Voor de ogen van badgasten stortte het brandend in zee. Alle 20 inzittenden kwamen om het leven.

De maatschappij, Chalk’s Ocean Airways, had een lange geschiedenis zonder ongelukken. Het werd geïnspecteerd – en goedgekeurd - door een ambtenaar van de Federal Aviation Administration. Die had nooit toestemming mogen geven om dit oude toestel nog te laten vliegen. Wel golden voor de oude toestellen – uit de veertiger jaren van de vorige eeuw – in het algemeen uitzonderingen op de eisen aan luchtwaardigheid. Bij onderzoek bleken er allerlei gebreken te zijn, de belangrijkste: metaalmoeheid. Maar ook het onderhoud bleek lapwerk. Omdat er geen nieuwe machines meer geproduceerd werden, werden slooponderdelen uit andere toestellen gebruikt bij het onderhoud! 

De maatschappij was de laatste jaren in financiële problemen gekomen en had op allerlei manieren bezuinigd. De nasleep van deze crash maakte een eind aan zijn bestaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten