Foto: Charles M. Daniels |
Kort nadat het opgestegen was brak een vleugel af. Voor de
ogen van badgasten stortte het brandend in zee. Alle 20 inzittenden kwamen om
het leven.
De maatschappij, Chalk’s Ocean Airways, had een lange geschiedenis zonder
ongelukken. Het werd geïnspecteerd – en goedgekeurd - door een ambtenaar van de Federal
Aviation Administration. Die had nooit toestemming mogen geven om dit oude
toestel nog te laten vliegen. Wel golden voor de oude toestellen – uit de
veertiger jaren van de vorige eeuw – in het algemeen uitzonderingen op de eisen
aan luchtwaardigheid. Bij onderzoek bleken er allerlei gebreken te zijn, de belangrijkste:
metaalmoeheid. Maar ook het onderhoud bleek lapwerk. Omdat er geen nieuwe
machines meer geproduceerd werden, werden slooponderdelen uit andere toestellen
gebruikt bij het onderhoud!
De maatschappij was de laatste jaren in financiële problemen
gekomen en had op allerlei manieren bezuinigd. De nasleep van deze crash maakte een eind aan
zijn bestaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten