Hoe kon het gebeuren? Er zijn dagelijks honderden B737’s in de
lucht.
Het ongeluk gebeurde in zeer slecht weer: storm, onweer,
hagel en regen. De radar gaf de weersituatie niet accuraat aan, de piloten
waren er niet op dergelijk noodweer voorbereid. Beide motoren vielen uit en het
toestel dreigde neer te storten. Op een noodaggregaat konden de motoren gelukkig net op
tijd worden herstart.
Maar toen vatten ze vlam! De piloten werden gedwongen de
motoren af te zetten. Met de succesvolle noodlanding tot gevolg.
De eerste vraag was hoe het 43.000 kg toestel van het drassige land weg
te krijgen: demonteren; op een schip zien te laden; of toch door de lucht? Men besloot één motor ter plaatse te vervangen en daarna het risico te nemen om naar New Orleans te vliegen,
24 km verderop. Testpiloten slaagden er wonderwel in. (Niet duidelijk op de foto is hoeveel ruimte ze hadden voor de start.)
Voor het onderzoek werden de motoren eerst getest op een
overvloed aan water, maar die proeven doorstonden ze. Daarna werden proeven met
hagel gedaan. Hagel bestaat uit dunne laagjes ijs, om een waterdruppel. De motoren
sloegen niet af. Dat was feitelijk volgens verwachting want de motoren worden
uiteraard in de ontwerpfase hierop getest.
De brainwave die tot de oplossing leidde, was de snelheid.
Motoren worden getest op volle snelheid, dus bij maximale belasting. Maar dit
toestel werd voorbereid om te landen. Door het lagere vermogen konden ze de extreme
hoeveelheid regen en hagel niet meer aan, en sloegen af.
Vraag twee was hoe het mogelijk was dat ze vlam vatten na de
herstart. De oorzaak hiervan was eigenlijk dezelfde: er kwam teveel brandstof in
de motoren bij te lage snelheid. Daardoor raakten ze oververhit en vatten vlam.
Binnen een jaar moest General Electric de motoren van alle
B737’s aanpassen en vervangen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten