zaterdag 7 september 2013

Dansen bij Joop Kuijpers



In een verhaaltje over de historie van Instituut Schoevers – dit jaar 100 jaar – lees ik de naam Ruby Dorany. Zij blijkt de vierde en laatste vrouw geweest te zijn van de oprichter, Adriaan Schoevers. Ruby heette eigenlijk Henny Wattjes. Zij overleed in 1960 ten gevolge van een auto-ongeluk.  

Ruby was een kampioene in het ballroomdansen; zij stichtte een dansschool, die in Den Haag erg bekend was in de tijd dat ikzelf op dansles zat. Ik volgde de lessen bij Joop Kuijpers, ook een begrip in de wereld van de amusementsdans. Zijn oudere broer, John, had een school in Voorburg, aan het Oosteinde, vlakbij het station aldaar (Vronesteyn).

De school van Joop was op de hoek van de Torenstraat en het Westeinde, tegenover de Grote Kerk in het centrum van Den Haag. Je moest enige trappen op en dan kwam je in de grote zaal met de gladde houten vloer. Ik heb daar een heel prettige tijd gehad. Joop was een temperamentvolle man; eigenlijk wat te klein van postuur, althans voor een dansleraar. Maar hij was een echte professional: veeleisende perfectionist. Gaf goed les. Makkelijk vond ik het allemaal niet!
Na afloop gingen we met hem soms nog naar een bar aan het Buitenhof, om daar wat te drinken en na te praten. Ik herinner me dat hij eens zei van de muziek van big bands te houden. Verbaasde me. Joop kan niet veel ouder dan ik destijds geweest zijn.

Hij kreeg kennis aan een van de cursisten, Elly, en danste met haar voor. Blijkbaar is hij met haar getrouwd, ze staat hier met hem op de foto (uit het Gemeente-archief). Ik weet niet van wanneer die dateert, in ieder geval niet uit de tijd dat ik ze gekend heb.
Ik ben ze later, o.a. door verhuizing, uit het oog verloren.

De dansschool bovenin de Torenstraat schijnt nog als zodanig, onder andere naam, te bestaan. Ook kent Den Haag nog altijd een dansschool met de naam Ruby Dorany!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten