Carel Fabritius, Het puttertje
(1654)
Paneel; 33,5 x 22,8 cm
Mauritshuis, Den Haag
Donna Tart: "Ik heb veel andere schilderijen overwogen. Al was deze wel het eerste en ben ik bij deze impuls gebleven. Om een aantal redenen werkt dit schilderij het beste. Het is zo klein dat Theo het in een tas kan meenemen. Ook spreekt de afbeelding van een vogeltje een kind aan. Manet heeft een aantal kleine schilderijen gemaakt met bloemen, maar die zeggen een jongetje als Theo niets. Het feit dat het een levend wezentje is weer wel."
The
plot: A young boy in New York City, Theo Decker,
miraculously survives an accident that takes the life of his mother. Alone and
determined to avoid being taken in by the city as an orphan, Theo scrambles
between nights in friends’ apartments and on the city streets. He becomes entranced by the one thing that reminds him of
his mother: a small, mysteriously captivating painting that soon draws Theo
into the art underworld.
Composed with the skills of a master, The Goldfinch
is a haunted odyssey through present-day America. It is a story of loss and
obsession, survival and self-invention, and the enormous power of art."
Donna Tart, Het Puttertje
De Bezige Bij; 2013; 928 pp.; Vertalers:Sjaak de Jong, Arjaan van Nimwegen, Paul van der Lecq.
Donna Tart, Het Puttertje
De Bezige Bij; 2013; 928 pp.; Vertalers:Sjaak de Jong, Arjaan van Nimwegen, Paul van der Lecq.
***
In
1654 schilderde Fabritius deze distelvink, herkenbaar aan het rood in de kop en
het felle geel in de zwarte vleugel. Deze vogeltjes waren vanouds populair als
huisdier. Ook dit exemplaar leefde in gevangenschap. Het zit vast met een
ketting. Vaak werd distelvinken een kunstje geleerd: met een emmertje moesten
ze zelf hun drinkwater putten uit een bakje of glas. Daaraan dankte het
vogeltje ook zijn bijnaam: puttertje.
Het schilderijtje was vermoedelijk bedoeld als een trompe-l'oeil. Het moest hoog hangen, wat duidelijk blijkt uit de onderste halfronde zitstok die we van onderaf zien. Zo van een afstandje zou een onbevangen toeschouwer even kunnen denken dat er een echt vogeltje zit.
Het schilderijtje was vermoedelijk bedoeld als een trompe-l'oeil. Het moest hoog hangen, wat duidelijk blijkt uit de onderste halfronde zitstok die we van onderaf zien. Zo van een afstandje zou een onbevangen toeschouwer even kunnen denken dat er een echt vogeltje zit.
Bij mij in de straat heeft iemand een portret van Jezus voor zijn raam gezet. Als je van links komt aanlopen, kijkt Jezus je aan, als je er recht voor staat, kijkt Hij je recht aan en als je doorloopt, draait Hij zijn hoofd mee, zodat Hij je nog steeds ziet. Is dat ook een trompe-l'oeil?
BeantwoordenVerwijderenDat is een bekende illusie.
BeantwoordenVerwijderenGeen trompe-l'oeil.