In
de krant legt iemand uit waarom een damesfiets geen stang heeft.
Een
stang versterkt het frame. En passant wordt erop gewezen dat racefietsen een
stang hebben, ook die van vrouwen. Dat is niet logisch want een stang maakt de
fiets zwaarder.
Er
mag dan nog nooit iemand door een damesfiets gezakt zijn, een herenstang
vermindert de kans dat de trapenergie in de verwringing van het frame gaat zitten.
Maar
wat het zwaarst weegt in de praktijk van alledag is dat een damesfiets, door
het ontbreken van een stang, lichter van gewicht is.
Een damesfiets heeft geen stang, omdat de meeste vrouwen nog niet zo lang geleden ook op de fiets een rok droegen. Je kunt met een rok aan niet op een fiets met een stang stappen. Priesters die een soutane droegen, gebruikten ook een damesfiets.
BeantwoordenVerwijderen"priesterfietsen" waren anders geconstrueerd: er waren zelfs twee types.
VerwijderenIn Frankrijk heet deze "damesfiets" c.q. "opoefiets"..... "hollandaise"!!
Waar bij een damesfiets de stang ontbreekt, en bij een echte herenfiets de stang horizontaal van het zadel naar het stuur loopt, was dat ding bij mijn priesterfiets iets er tussenin.
VerwijderenVan het stuur, via zo ongeveer halverwege de afstand tussen zadel en trapper, naar de achteras.
Maar ze bestaan ook andersom, van het zadel naar ergens halverwege het stuur.
En dat allemaal om te voorkomen dat meneer pastoor met zijn lange jurk niet zou kunnen fietsen. Je vraagt je dan wel af waarom de heren geestelijken niet gewoon een damesfiets bereden…
Mijn vader had zo’n fiets gekocht omdat zijn heup ooit was vastgezet zodat hij zijn ene been minder goed kon draaien dan het andere.
Bron: http://www.keessteketee.nl/recente%20columns.htm