Vijf
minuten na de start uit Beiroet stort een tweemotorige Boeing 737 in de
Middellandse Zee. Alle 90 inzittenden komen om het leven. Het gebeurde in 2010.
De onderzoekers konden geen mankementen aan het wrak van het toestel, een veelgebruikte type, vinden. Er werden evenmin aanwijzingen gevonden voor een explosie of brand aan boord. De verkeersleiding had geen fouten gemaakt.
De onderzoekers konden geen mankementen aan het wrak van het toestel, een veelgebruikte type, vinden. Er werden evenmin aanwijzingen gevonden voor een explosie of brand aan boord. De verkeersleiding had geen fouten gemaakt.
Uiteindelijk
kom je dan uit bij de crew. Het viel op dat een rommelig
vliegpad (foto) was gevolgd. De eerste bocht was volgens voorschrift van Air Traffic Control. Maar daarna leek het erop of men wilde terugkeren naar het vliegveld. Het weer was slecht, met hevige onweer en regen, en de bergen rond
Beirout niet ver weg. De verkeersleiding gaf nog opdracht tot koerswijziging, bevreesd
voor botsing met inkomende vliegtuigen.
De
lichamen van de vliegers konden niet geborgen worden en autopsie was dus niet
mogelijk. Van familie werd vernomen dat de gezagvoerder nooit alcohol dronk.
Uiteindelijk
werd geconcludeerd tot oververmoeidheid, leidend tot ‘subtle incapacitation’, verminderd
bewustzijn. Van de laatste 51 dagen hadden ze er 45 gevlogen. Niet onwettig, maar wel
onverstandig.
De meeste vliegtuigongelukken zijn te wijten aan menselijke fouten. Zolang mensen vliegtuigen blijven besturen, zolang zal de kans daarop blijven bestaan.
***
Commentaar
De fitheid van piloten wordt
beoordeeld door gekwalificeerde keuringsartsen. Volgens een vaste frequentie
(welke in wet- en regelgeving is beschreven) worden piloten gekeurd. Indien er
twijfel over de fitheid van een piloot bestaat, kan deze frequentie worden
aangepast. Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een taak bij het beoordelen van de
keuringsartsen en bij het beoordelen van de kwaliteit van de keuringen.
Daarnaast controleert ILT als onderdeel van de steekproefsgewijze
vluchtinspecties de fitheid van piloten.
Luchtvaartmaatschappijen hebben elk
een eigen kwaliteitsmanagementsysteem dat ILT door middel van audits
controleert. Een van de onderdelen van het kwaliteitssysteem betreft de werk-
en rusttijden van piloten. De
verantwoordelijkheid voor de fitheid van een piloot ligt bij de piloot zelf.
Indien een piloot niet fit genoeg is om te vliegen, zal hij/zij zich ziek
moeten melden bij zijn maatschappij. Bij wet is geregeld in welke gevallen dit
gevolgen heeft voor de geldigheid van de medische verklaring van de piloot.
Op grond van artikel 2.4 lid 7 Wet
luchtvaart is een medische verklaring ongeldig gedurende de periode dat de
gezondheidstoestand van de houder zodanig is, dat deze niet meer in staat is de
werkzaamheden, waarvoor hem een brevet van bevoegdheid is verleend, te
verrichten. Het brevet van een piloot kan geschorst worden
wanneer een ernstig vermoeden rijst, dat de houder van het bewijs van
bevoegdheid:
- niet over
voldoende kennis of bedrevenheid beschikt met betrekking tot dat bewijs van
bevoegdheid of die bevoegdverklaring;
- bij het
verrichten van de hem toegestane werkzaamheden de veiligheid in gevaar kan
brengen;
- niet in het bezit is van
een geldige medische verklaring.
Wilma Mansveld
Staatssecretaris Infrastructuur
en milieu
18 jan. 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten