©Alan
Lebeda
|
Op
10 april 2010 vloog de Poolse president met zijn vrouw en een groot deel van de
Poolse elite, onder wie de chef luchtmacht, naar een herdenkingsplechtigheid van
de moord op 22.000 Poolse officieren, geestelijken en burgers in Katyn. De
moord werd uitgevoerd door het Rode leger in de Tweede Wereldoorlog.
De
vlucht was van Warschau naar Smolensk, in Rusland, gelegen op 20 km van Katyn. De
beste piloten bestuurden de machine, in totaal vier man in de cockpit. Zoals
iedereen zich herinnert stortte het vliegtuig kort voor de landing neer, in
dichte mist. Geen overlevenden, 96 doden.
Onmiddellijk
deden complottheorieën de ronde, van allerlei aard. Het zou een beraamde moord
zijn, door tegenstanders van de president, al of niet in samenwerking met
Russen.
Het
onderzoek gebeurde door deskundigen uit beide landen. Van groot belang was dat
er in de Tupolev van Russische makelij ook een Poolse vluchtdatarecorder
gemonteerd was. Hierdoor konden beide recorders met elkaar vergeleken worden,
hetgeen van belang was om mogelijk geknoei met de gegevens in Moskou uit te
schakelen. De gegevens kwamen exact overeen.
Grote
vraag was wat de gezagvoerder ertoe bracht om te landen, terwijl het zicht
bijna nihil was, en instrumentlanding niet mogelijk op dit vliegveld. Bovendien
had de verkeersleiding geadviseerd NIET te landen. Maar de captain had geantwoord
de situatie zelf te willen beoordelen en zo nodig een doorstart te maken. Hij
daalde daartoe tot 100 m.
Hij
vergiste zich echter in de hoogte. Eén hoogtemeter had hijzelf versteld om de automatische
waarschuwing ‘terrain, terrain’ (te laag, te laag) niet te hoeven horen. De
andere hoogtemeter werkte met radiosignalen maar was niet accuraat. Hij vloog
niet op 100 meter maar op 11 meter toen hij de toppen van de bomen raakte en
crashte.
Smolensk
is een militair vliegveld waar normaliter geen burgerluchtvaart komt. De
verkeersleiding sprak geen Engels. De captain van de Tupolev was de enige in de
cockpit die Russisch sprak. Hij moest dus en de landing en de radiocommunicatie
voor zijn rekening nemen. Daarmee was hij overbelast.
Tenslotte
– last not least: er waren tijdens de landing andere mensen in de cockpit, in
strijd met alle voorschriften. Vermoedelijk was het de chef protocol. Het
gewicht van het presidentiële gezelschap moet mede geleid hebben tot de onverantwoorde
beslissing.
Dit
was de uitkomst van het onderzoek. Duidelijk was dat het een fout van de
piloten was. Maar begrijpelijkerwijs wenste de Poolse regering de schuld toch
vooral bij de Russische verkeersleiding te leggen.
De
herdenking van Katyn heeft, alsof het nog niet erg genoeg was, er een tragische
dimensie bij gekregen.
N.B. De foto toont het toestel tijdens de landing in Praag, 39 uur voor het ongeluk.
***
N.B. De foto toont het toestel tijdens de landing in Praag, 39 uur voor het ongeluk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten