In
september 2011 verongelukte Yaroslavl Lokomotiv, een Russisch kampioensteam
ijshockey. Deze sport is de populairste
in het land en het leidde dan ook tot breed gedragen rouw, nationaal en internationaal.
Medvedew bezocht de plaats des onheils en ook Poetin nam deel aan de
rouwplechtigheden.
Het
ongeluk gebeurde direct na de start voor een vlucht van Yaroslav naar Minsk: het vliegtuig
kwam niet van de grond. Pas op het allerlaatste moment kwam het los, maar
vrijwel direct daarna stortte het neer: in de Wolga. Een technicus overleefde, alle
anderen – 44 personen, onder wie het hele team – kwamen om het leven.
Waardoor
kwam het vliegtuig niet op tijd van de grond, en waarom brak de gezagvoerder de
start niet af, toen het nog kon?
Motoren
waren in orde, brandstof eveneens. Flaps, slats, stabilo waren allemaal goed
ingesteld. Het toestel was niet te zwaar beladen. Als het niet aan de machine
lag, dan blijft maar één mogelijkheid over: menselijke
fouten.
En
die werden gevonden.
1. De gezagvoerder
brak de start op het laatste moment af maar gaf meteen daarop toch weer vol gas.
Hij overtrok daarbij het vliegtuig ('stall'). De drie mannen in de cockpit begrepen elkaar niet in deze noodsituatie en
werkten elkaar zelfs tegen. Dat bleek uit gegevens van de cockpit
voicerecorder.
2. Er was zelfs onderlinge
onduidelijkheid over de snelheid waarbij het vliegtuig van de grond los komt:
190 of 220 km/u?!
3. De copiloot hield een voet op de rem! Hij merkte dat
niet tengevolge van een neurologische aandoening. De voet en het
been waren daardoor veel minder gevoelig. Het vliegtuig had dus moeite om genoeg
vaart te maken. Deze laatste gegevens werden afgeleid uit de flight data recorder.
4. De fouten
werden in de hand gewerkt doordat de piloten op twee verschillende typen van
hetzelfde merk vliegtuig dienst deden. Dat is niet gebruikelijk. Ze hadden de meeste
ervaring op de verouderde Yak 40, en veel minder met de moderne Yak 42 (foto). Essentieel
was dat de rempedalen in de 42 wat anders geconstrueerd zijn. De copiloot
merkte dat niet op.
Vliegtuigongelukken
werden in het land tot dat moment schouderophalend afgedaan als “dat is Russisch”. Het effect van deze ramp
was echter zo groot dat sindsdien getracht wordt de mentaliteit te veranderen.
Daarvoor is een cultuuromslag nodig.
Wegens al die menselijke fouten is het beter om robots als piloten te gebruiken.
BeantwoordenVerwijderenDie bestaat al: de automatische piloot.
Verwijderen