Standbeeld in geboorteplaats, Litomysl (Tsj.) |
Een heel aardig kort verhaal
schrijft Maarten ’t Hart over Smetana, die we allemaal kennen van de compositie
waarin het stromen van de Moldau, door Praag, zo mooi verklankt wordt. De geschiedenis
is dat ’t Hart, die een hekel aan reizen heeft, door zijn uitgever geprest wordt
deel te nemen aan een boekenbeurs in Zweden, samen met een groot aantal andere
Nederlandse auteurs. Wat de pil voor hem verguldt is dat Anna Enquist ook meegaat.
Hij verheugt zich erop met haar over
muziek te kunnen praten en samen met haar door Göteborg te kunnen dwalen, op zoek
naar herinneringen aan Smetana.
Deze componist bracht daar in
het midden van de negentiende eeuw namelijk enkele winters door, gaf er recitals
en muziekonderricht en trad op als dirigent. Terloops legde hij het met Zweedse
vrouwen aan. De grote vraag voor ’t Hart is desalniettemin wat iemand bewogen
kan hebben het aangename Praag te verruilen voor een sombere donkere stad als Gotenburg
in de winter. Hij denkt dat Enquist als “gediplomeerd zieleknijper”, daar misschien
wel een psychologische verklaring bij heeft. Tot zijn onuitsprekelijke vreugde
komt ze in het vliegtuig naast hem zitten! Groot is zijn teleurstelling als ze de
hele vlucht in een Engels boekje zit te lezen en hem geen blik waardig keurt.
Hij is te beleefd om haar in haar lectuur te storen. Hij gaat ervan uit dat er
nog wel een gelegenheid komt. Maar ook dat valt tegen: de schrijfster houdt
zich de volle drie dagen op in de rookruimte van de beurs.
Omdat hij slecht slaapt staat
hij vroeg op. Hij begrijpt niet dat de ontbijtzaal in het luxehotel om vijf uur
nog dicht is, en hij tot zes uur op een kop thee moet wachten. Zijn collega’s
laten zich niet zien. De eerste kinderboekenschrijvers komen pas om half negen naar
beneden, de andere auteurs nog later.
Hij wacht er niet op en doorkruist
in arren moede in zijn eentje de stad. Nergens vindt hij een aanknopingspunt
voor Smetana. Bij de VVV weten ze van niks, en nergens ook maar iets dat
herinnert aan de grote componist: nog geen straatnaambordje.
En passant beschrijft hij het
werk, op zijn bekende gedetailleerde en lyrische wijze. Negen opera’s componeerde
de Tsjech maar hij was ook bedreven in talloze
andere genres. Zijn muziek voor piano speelt ’t Hart zelf graag na. De man was
katholiek maar opvallend genoeg componeerde hij niet één religieus werk. Niet
één mis bijvoorbeeld. In dit opzicht was hij een onbegrijpelijke uitzondering
onder de componisten.
Een laatste poging doet ’t
Hart door op zoek te gaan naar singels die ooit door Nederlanders aangelegd zouden
zijn. Daar is ook al zo goed als niets van over. Gedesillusioneerd gaat hij
terug naar het hotel. Bijna was hij toen een singelhuis voorbijgelopen waarop
een blinkende koperen plaat aangebracht bleek te zijn. Daarop stond gegraveerd:
Här bodde
Aren 1857-1858
Den Tjeckiske
Tonsattaren
BEDŘICH SMETANA
***
Maarten 't Hart, Dienstreizen van een thuisblijver
Arbeiderspers 2011
Smetana (1824-1884) staat bekend als de eerste componist die muziek met een specifiek Tsjechisch karakter componeerde.
BeantwoordenVerwijderenVeel van zijn opera's zijn gebaseerd op Tsjechische thema's, met als bekendste 'De verkochte bruid' uit 1866.
Hij gebruikte veelal Tsjechische dansritmes en zijn melodieën hebben wel wat weg van volksliedjes.
Hij was van grote invloed op Antonín Dvořák (1841-1904) die op soortgelijke wijze Tsjechische thema's in zijn muziek verwerkte.