zondag 26 mei 2013

Waarom uw brief de krant niet haalt

Margreet Vermeulen, ombudsvrouw van de Volkskrant legt uit 'waarom uw brief de krant niet haalt.' Je vindt het hier. Naar mijn mening een zwakke verdediging van een dom beleid.
 
1. De ingezonden brievenrubriek wordt het meest gelezen. Voor een ondernemer is dit goud. Het betekent namelijk klantenbinding. Ik hoef niet te vertellen hoe hard kranten abonnees nodig hebben.
 
 2. De krant nodigt voortdurend uit tot tegenspraak. Hij verkondigt allerlei particuliere meningen en meninkjes die geregeld de haren te berge doen rijzen. Een krant die reacties niet of nauwelijks accepteert, neemt zichzelf niet serieus. Het zijn juist betrokken lezers die de moeite nemen te reageren en die de redactie van zich vervreemdt door haar hautaine houding van (overwegend) niet-plaatsing.
 
3. Voordat internet bestond kon de krant zich deze houding nog betrekkelijk ongestraft permitteren. Door internet kan dit allang niet meer. Internet geeft zoveel particuliere mogelijkheden tot publicatie, dat de krant een randverschijnsel geworden is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten