Margreet Vermeulen, ombudsvrouw van de Volkskrant legt uit 'waarom uw brief de krant niet haalt.' Je vindt het hier. Naar mijn mening een zwakke verdediging
van een dom beleid.
1. De ingezonden brievenrubriek wordt het meest gelezen. Voor een
ondernemer is dit goud. Het betekent namelijk klantenbinding. Ik hoef niet te
vertellen hoe hard kranten abonnees nodig hebben.
2. De krant nodigt voortdurend uit
tot tegenspraak. Hij verkondigt allerlei particuliere meningen en meninkjes die
geregeld de haren te berge doen rijzen. Een krant die reacties niet of
nauwelijks accepteert, neemt zichzelf niet serieus. Het zijn juist betrokken
lezers die de moeite nemen te reageren en die de redactie van zich vervreemdt
door haar hautaine houding van (overwegend) niet-plaatsing.
3. Voordat internet bestond kon de krant zich deze houding nog betrekkelijk
ongestraft permitteren. Door internet kan dit allang niet meer. Internet geeft
zoveel particuliere mogelijkheden tot publicatie, dat de krant een randverschijnsel
geworden is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten