Nicolaas Gerard (Niek)
Pierson (Den Haag 1953
– Blaricum 2007) was een Nederlands econoom en ondernemer. Hij was eigenaar van
het klamboebedrijf SiamDutch en tevens een belangrijke geldschieter van de Partij
voor de Dieren.
Pierson (foto) studeerde
ontwikkelingseconomie en vertrok op 28-jarige leeftijd naar Thailand. Tijdens
zijn verblijf in Thailand verdiepte Pierson zich in het boeddhisme en was hij
enige tijd monnik. Hij zette tevens twee klamboefabrieken op waarmee hij een
fortuin verdiende. Zijn bedrijven, SiamDutch en Tana Netting, zijn
gespecialieerd in de productie van zogenaamde Long Lasting Impregnated Nets
(LLIN). De netten worden niet alleen in westerse landen verkocht. In
samenwerking met de Wereldgezondheidsorganisatie en Unicef worden de netten ook
in Afrika verspreid, waar het als effectief en belangrijk middel geldt tegen malaria.
Naar aanleiding van een
interview in dagblad De Telegraaf op 31 december 2005 zocht partijvoorzitter Marianne
Thieme van de Partij voor de Dieren contact met Pierson. Na een ontmoeting met
haar besloot hij sponsor te worden van de politieke partij. De 300.000 euro van
Pierson was een welkome aanvulling op het campagnebudget voor de Tweede
Kamerverkiezingen 2006, die de PvdD als nieuwe partij met twee zetels in het
parlement zouden brengen.
De Stichting Pierson
Filosofie werd begin 2007 opgericht door Nicolaas G. Pierson (1953-2007), ruim
een half jaar voor zijn overlijden. De Stichting heeft als doel: te komen tot
een wereldfilosofie van de 21ste eeuw, een wereldfilosofie waarvoor de
boeddhistische filosofie en spiritualiteit een belangrijke inspiratiebron
vormt. ‘De Stichting wil de dialoog tussen oosterse en westerse filosofische
tradities stimuleren en zoeken naar mogelijkheden om beide te integreren in een
systematische reflectie op de actualiteit.’ (Stichtingsakte 31-1-2007)
Niek Pierson studeerde
ontwikkelingseconomie aan de UvA en was met name geïnteresseerd in
niet-westerse culturen. Die belangstelling werd nog aangewakkerd toen hij bij
Bruno Nagel aan de UvA het bijvak niet-westerse en vergelijkende wijsbegeerte
volgde. Vooral de boeddhistische filosofie trof hem zeer.
Na zijn afstuderen ging hij
naar Thailand, om een bedrijf op te zetten dat de ontwikkeling van het land zou
bevorderen. Dit werd het bedrijf Siam Dutch, dat zeer succesvol werd in het
produceren en wereldwijd verkopen van klamboes. In Thailand werd hij gegrepen
door het boeddhisme. Begin jaren negentig werd hij zelfs officieel ingewijd als
bhikkhu, en leefde hij voor enige maanden in monnikskleren.
Meer dan tien jaar
overleefde hij een dodelijke vorm van prostaatkanker. Toen hij zijn einde
voelde naderen wilde Niek Pierson nog iets doen voor zijn grote liefde, het
boeddhisme. Hij richtte, in overleg met bij de academische studie van het
boeddhisme en de vergelijkende filosofie betrokkenen, de Stichting Pierson
Filosofie op, die ‘haar doel tracht te verwezenlijken door het ondersteunen van
een bijzondere leeropdracht en het stimuleren van publicaties op het gebied van
wereldfilosofie en vergelijkende wijsbegeerte.’ (Stichtingsakte 31-1-2007)
***
Dr. André van der Braak (1963) wordt met ingang van 1
januari 2012 voor een dag per week als bijzonder hoogleraar aan de Vrije
Universiteit benoemd.
De nieuwe leerstoel, vernoemd naar de in 2007 overleden Nicolaas Pierson,
is een initatief van de Stichting
Pierson Filosofie, en wil de dialoog tussen
boeddhistische en westerse tradities stimuleren, om beide te integreren in een
reflectie op de actualiteit. De leerstoel is gevestigd aan de faculteit der
Godgeleerdheid van de VU, en zal nauw samenwerken met het daar gevestigde Centre
for the Study of Cultural and Religious Diversity (ACCORD).
Dr. André van der Braak is comparatief filosoof en als medewerker van de
Nietzsche-onderzoeksgroep verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Van 2007 tot 2009 was hij directeur van de stichting Filosofie Oost-West. Hij
doceert filosofie aan verschillende instellingen. In zijn werk probeert hij
westerse en boeddhistische tradities met elkaar in dialoog te brengen, om
daarmee ook typisch westerse tegenstellingen zoals theorie en praktijk,
filosofie en spiritualiteit, academische filosofie en publieksfilosofie, en
religie en seculariteit te overbruggen.
In zijn onderzoek zal Van der Braak zich richten op de ontmoeting van de
Aziatische boeddhistische tradities met de westerse moderniteit, de
maatschappelijke en institutionele inbedding van het boeddhisme in de westerse
samenleving, om zo bij te dragen aan een filosofische reflectie op de vraagstukken
van de moderne tijd. In samenwerking met ACCORD zal hij onderzoek doen naar de
culturele en religieuze diversiteit in boeddhistische en westerse tradities. De
leerstoel levert zo een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de VU tot
een centrum van nationale en internationale interreligieuze dialoog.
Van der Braak promoveerde in 2004 op Nietzsche. Sindsdien publiceert hij
regelmatig in internationale wetenschappelijke tijdschriften en spreekt hij op
internationale congressen (VS, China, Taiwan). Eerder publiceerde hij Enlightenment
Blues (2003), Hoe men wordt, wat men is (2004), Goeroes en
Charisma (2006), en co-redigeerde hij de bundels Het religieuze na de
religie (2008) en Buddhist Transformations (te verschijnen). Onlangs
verscheen zijn boek Nietzsche and Zen: Self-overcoming without a Self,
waarin hij Nietzsche in dialoog brengt met verschillende boeddhistische
denkers. Van der Braak beoefent sinds 1981 aktief boeddhistische meditatie, en
is werkzaam als zenleraar bij het Zen Centrum Amsterdam.
***
André van der Braak nu gewoon
hoogleraar boeddhistische filosofie
De
website
van de V.U. meldt dat per 1 mei aanstaande André van der Braak gewoon
hoogleraar 'boeddhistische filosofie in dialoog met andere tradities '
wordt.
En wel voor 4 dagen per week, terwijl hij z'n werk nu in één dag per week moet doen.
Dat is goed nieuws voor de VU, voor André, voor zijn studenten en hopelijk ook voor het boeddhisme en de boeddhologie in Nederland.
Tot nu toe lijkt hij vooral tijd te hebben gehad voor de filosofie van Zen (en Chan). Nu wordt het ook mogelijk dat hij de Abhidhamma bestudeert en de moeilijke principes van dukkha, anicca en anatta; waarbij het relatief makkelijk makkelijk zal zijn, 'dukkha ' aan een protestant Christen uit te leggen (makkelijker dan aan een Zen-boeddhist bv) maar verdomd moeilijk om ze de achtergronden van 'anatta ' bij te brengen
En wel voor 4 dagen per week, terwijl hij z'n werk nu in één dag per week moet doen.
Dat is goed nieuws voor de VU, voor André, voor zijn studenten en hopelijk ook voor het boeddhisme en de boeddhologie in Nederland.
Tot nu toe lijkt hij vooral tijd te hebben gehad voor de filosofie van Zen (en Chan). Nu wordt het ook mogelijk dat hij de Abhidhamma bestudeert en de moeilijke principes van dukkha, anicca en anatta; waarbij het relatief makkelijk makkelijk zal zijn, 'dukkha ' aan een protestant Christen uit te leggen (makkelijker dan aan een Zen-boeddhist bv) maar verdomd moeilijk om ze de achtergronden van 'anatta ' bij te brengen
***
Commentaar
Wat gaat er gebeuren met het geld dat de 'Stichting Pierson Filosofie' beschikbaar stelt voor de
bijzondere leerstoel die André tot 1 mei bekleedt?
Dat geld valt vrij; kan daar
nu een andere docent van aangetrokken worden?
Al dat gedweep met het boeddhisme neemt niet weg dat in het overwegend boeddhistische Birma niet-boeddhisten wreed worden onderdrukt en dat juist in landen met een boeddhistische cultuur grove dierenmishandeling de normaalste zaak van de wereld wordt gevonden, zoals het levend villen van nertsen en slangen voor bont en leer. Verder hebben Japanse zenboeddhisten ten tijde van het fascisme in Japan ernstig gecollaboreerd met Hirohito en zijn trawanten.
BeantwoordenVerwijderen