zondag 10 februari 2013

Aswoensdag in dierentuin 'Dierenrijk' (ingezonden)

De Brabantse dierentuin "Dierenrijk" wil a.s. woensdag zijn leeuwen, tijgers en wolven niets te eten geven, omdat het dan Aswoensdag is en er geen vlees hoort te worden gegeten. 

Een paar dagen geleden heb ik op het contactformulier van www.dierenrijk.nl geschreven dat het al erg genoeg was om leeuwen en tijgers, enz. gevangen te houden, maar dat je, als je dat deed, een zorgplicht ten opzichte van die dieren had. Ik maande de dierentuin aan van het katholicisme geen lachertje met misdadige trekjes te maken. De Kerk had de laatste tijd al genoeg voor haar kiezen gekregen (niet ten onrechte). Ik eindigde met de woorden dat ik hoopte dat Franciscus van Assisi "Dierenrijk" tot inkeer zou brengen. 

Ik heb geen reactie gekregen. Ik roep alle dierenliefhebbers op te protesteren via www.dierenrijk.nl, wat zowel door middel van het contactformulier kan als via het e-mailadres dat op die website staat vermeld.

5 opmerkingen:

  1. Het vasten van onze dieren is geen religieuze aangelegenheid. Alle weken van het jaar krijgen alle grote roofdieren minstens 1 'vastendag', 1 dag geen eten. Bij onze leeuwen zijn dit zelfs 4 dagen per week. Dat is een bewuste keuze, al deze dieren zijn erop gebouwd, ook hun maag- en darmstelsel om in 1 keer veel te kunnen eten om vervolgens een periode niet te eten.
    Niet alleen omdat het natuurlijk is, maar vooral omdat we uit ervaring weten dat de dieren met zo'n dieet minder vet worden, actiever blijven en minder problemen aan het verteringsgestel krijgen.

    Aangezien Dierenrijk midden in het Brabantse land ligt hebben wij jaarlijks extra aandacht voor het haringhappen, we doen dit samen met bezoekers bij onze zeehonden. Voor veel mensen was het onbekend dat het haringhappen voortkomt uit het feit dat men in de vastenperiode geen vlees behoort te eten. Vandaar dat we hebben gekozen om de wekelijkse vastendag te koppelen aan de haringhap-dag. Iets wat op geen enkele manier deze dieren schaadt.

    Als u wellicht de indruk heeft gekregen dat alle dieren een dag geen eten krijgen dan betreur ik dat, dit hebben wij zo niet gecommuniceerd en is voor veel van onze soorten zelfs erg schadelijk.

    Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

    Met vriendelijke groet,
    Dierenrijk
    Hoofd Dierverzorging

    Kris Jansen
    (werkdagen: dinsdag, woensdag en vrijdag)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "in de vastenperiode geen vlees behoort te eten"

      Hoogstaande religie!

      Verwijderen
  2. Het geeft in elk geval aan dat het eten van vlees minder wenselijk wordt gevonden. Zoals ik al eerder op dit blog heb geschreven, was het tot in de jaren vijftig katholieken op dagen dat er wél vlees mocht worden gegeten, verboden bij twee maaltijden op een dag vlees te eten. Het was dus óf vlees op brood óf bij de warme maaltijd. Verder herinner ik eraan dat er kloosters zijn waar het hele jaar door vegetarisch wordt geleefd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, het vasten is een zich ontzeggen van 'geneugten'.

      Verwijderen
  3. Als er daardoor minder dieren worden gedood, is dat winst.

    BeantwoordenVerwijderen