In haar scriptie* legt
Hilda de Koning-Timmer uit waarom doden ‘aanvaardbaar’ is. Uit de woordkeus
blijkt dat ze een slag om de arm houdt.
Als het niet zo treurig
was zou dit een grappig verhaal zijn dat toont hoe iemand zich, als een barones
Von Münchhausen, in bochten wringt om het doden te rechtvaardigen. Daarmee
ingaand tegen de onmiddellijke intuïtie dat dit immoreel is.
Haar tegenstanders zijn de
filosofen Peter Singer en Mary Anne Warren, die het vegetarisme voorstaan. De
bestseller van Jonathan Foer, Dieren eten, wordt genoemd maar meteen weggezet:
de man overdrijft. Geen filosoof, oprotten.
De conclusie waartoe
schrijfster komt is: we moeten de
veehouderij hervormen. Deze opvatting wordt in de scriptie enige malen
herhaald. Als om het geweten het zwijgen op te leggen. Vlees eten is voor haar
namelijk o.k., maar…… de beesten moeten wel een goed leven gehad hebben, voor
ze in het abattoir belanden. Ze mogen niet “overmatig” (sic) hebben geleden, en
dus vrolijk blatend, knorrend en kakelend ter slachtbank gevoerd worden.
Je
leest niet dat de plofkip zes weken ‘oud’ wordt. De praktijk wordt volledig
buiten de filosofische tempel gehouden.
Als ik Hilda was, zou ik uit haar conclusie dan
toch op z’n minst afleiden dat we de vleesconsumptie maar even moeten
onderbreken, in ieder geval zolang de veehouderij nog niet netjes voor elkaar
is. Om te beginnen het vlees meteen veel duurder maken (btw). Maar nee, dat is
voor deze filosoof allemaal te ‘empirisch’. Ze zou het bij haar leven wel eens
niet meer kunnen meemaken…
***
Ze maakt werk van het
onderscheid vegetarisme - veganisme. Veganisme is voor haar de norm: de afwijzing
van vlees/visconsumptie en van gebruik van dierlijke producten.
Vegetariërs die melk en
eieren consumeren, en dierlijke producten gebruiken, zoals leer, die worden de
klas uitgestuurd. Feitelijk zijn dat ordinaire omnivoren. Eieren impliceren immers
legbatterijen en het verhakselen van eendagshaantjes; zuivel betekent het
houden van koeien die jaarlijks
moeten kalven, en kalfjes die ontijdig weggehaald worden bij het moederdier.
Voor De Koning legt de
afwijzing van vlees en vis door vegetariërs principieel geen gewicht in
de schaal.
En let op: voor haar is
het een uitgemaakte zaak dat de omnivoor vlees eet. Een alleseter eet vlees,
anders is het geen omnivoor.
Dit alles is filosofie in
de slechtste zin des woords. De werkelijkheid wordt hierbij volledig uit het
oog verloren en opgeofferd aan ‘het principe’. Niemand kan namelijk dagelijks
volledig veganistisch leven. Net zo min als je kunt vermijden op een mier te
gaan staan, of een ander insect te doden.
Wat ze niet snapt is dat
het vermijden van vlees, vis en dierlijke producten een streven is, een
levenshouding. Net zo goed als deugd dat is. We kunnen niet meer doen dan p r o
b e r e n deugdzaam te leven. Daarbij zit de maatschappij niet mee. Het is
bijv. niet mogelijk allèèn medicijnen te gebruiken die n i e t op dieren getest
zijn.
De veganist brengt grotere
offers dan de vegetariër. De vegetariër brengt grotere offers dan de vlees- en
viseter. Wat het gebruik van dierlijke producten betreft: veganisten en
vegetariërs beide zullen die bij voorkeur vermijden.
***
Aanvaardbaar vindt De
Koning het argument ‘lekker’: ‘vlees is lekker’. Ze snapt nog wel dat dat, als argument
om leven te nemen, een aanfluiting is,
dus ze corrigeert zichzelf snel met het argument van “adequate voeding’. Ze
schrijft: “Ik verwacht dat er een
mechanisme bestaat tussen wat een wezen als aangenaam ervaart en wat goed is
voor zijn overleven. Het gaat echter te ver ( ) om daar verder op in te gaan.”
Dit heet dan filosofie, dat
heet wetenschap.
Er komt nog meer voorbij
op de twintig bladzijden van deze scriptie. Mensenrechten – maar geen
dierenrechten. Anti-wreedheid. En jawel, het begrip: persoon. Daar zijn ze
vooral in christelijke kringen dol op. Mens-zijn is te vaag, het gaat om
‘persoon’. Dominee Nicolaas Beets zei het al: “Geen orgeltoon maar uw persoon!”
Het begrip ‘persoon’ wordt gebruikt wanneer het erom gaat zuigelingen en gehandicapten binnen
boord te houden. Aan boord van het narrenschip dat mensheid heet. Het is andermaal een
kunstgreep om de mens, in welke hoedanigheid dan ook, boven het dier te
stellen. In dit geval: het doden ‘moreel aanvaardbaar’ te maken.
***
De man die deze scriptie
moest beoordelen, Jan Vorstenbosch, is geen onbekende in de dierethiek. Hij behoort
tot het gereformeerde kringetje van Egbert Schroten, de theoloog die als
voorzitter van de Commissie Biotechnologie zijn ziel aan de duivel verkocht.
______________________________________________
*H. de Koning-Timmer, De
morele aanvaardbaarheid van het houden en doden van dieren voor humane
consumptie. Een analyse op basis van het concept van morele status. (2012)
Te vinden hier.
Zij heeft het steeds over een deal tussen mensen en dieren, maar vergeet dat deze deal eenzijdig door mensen aan dieren is opgelegd.
BeantwoordenVerwijderenIk ben het wel eens met haar stelling dat er geen verschil is tussen mensen die omnivoor leven en mensen die vegetarisch leven. Alleen veganisme is consequent als je niet wil dat er dieren voor mensen worden gedood of misbruikt.
Hilda de Koning-Timmer beweert dat veganisme voor bepaalde categorieën mensen schadelijk is. Feit is dat alle veganisten een vit. B12-supplement dienen in te nemen om gezond te blijven. Ook is het van belang dat ze letten op hun ijzerinname en bv. dagelijks twee sneeën brood met appelstroop eten. Zodra een mens geen moedermelk meer nodig heeft, kan hij zich als veganist redden.
Ik gruw van de foto en van het betoog van Hilda de Koning-Timmer.
VerwijderenMaar hier even een praktische tip: let bij het kopen van vitaminen, in het bijzonder vit.B12 en ook vit.D, op dat deze niet van dierlijke herkomst is.
De meeste merken zijn dat wel. Vit.B12 van Solgar bevat geen dierlijke ingrediënten, vit.D van dat merk echter wel.
Chana, dank je voor je advies. Ik had al gemerkt dat er in vit. B12-pillen meestal lactose zat. Aan sojamelk en sojatoetjes van Alpro is vit. B12 en vit. D2 toegevoegd en aan de sojamelk ook calcium. Overigens is het niet goed voor de gezondheid om soja en vit. B12 in grote hoeveelheden in te nemen.
VerwijderenSoms word ik tureluurs van alle lijsten met producten die milieubewuste veganisten niet mogen gebruiken. In snoepjes kunnen dierlijke producten zijn verwerkt, in alcohol, in shampoo, enz. Voor vele andere dingen zijn dierproeven genomen en weer andere artikelen bevatten bestanddelen die slecht zijn voor het milieu. Wie kan al die lijsten uit zijn hoofd leren? Moet je alle etiketten met kleine lettertjes vergelijken met die lijsten? Reformwinkels verkopen ook spullen waarin bv. melk zit verwerkt.
Verwijderen