maandag 10 december 2012

Hanneke wil even afrekenen

 
De laatste dagen stond er bij thuiskomst een aantal keer ‘Onbekend’ in het scherm van mijn vaste telefoon. Je gaat je dan afvragen wie dat kan zijn, wetende dat de meeste bekenden mij ook op andere manieren kunnen bereiken. Er was niet ingesproken.
Maar vandaag was het bingo: Wakker Dier. De telemarketeer begint (en eindigt) altijd op dezelfde manier: of ik even tijd heb. Met nee zeggen ben je niet van ze af, want ze blijven bellen.
Het was om een donatie begonnen. De dame draaide de hele litanie af van de vreselijke behandeling van de dieren in de vee-industrie. Beetje vreemd natuurlijk want ze liet zich ontvallen dat ik WD voorheen – tot 2010 – gesteund had. Dat klopte: ik was ermee gestopt toen het de acties van Ongehoord openlijk veroordeelde. De beruchte verklaringen van Hanneke van Ormondt.
Aan het eind van het verhaal de vraag of ik WD weer wilde steunen. Ik zei dat ik dat wel wilde. En toen begon het loven en bieden.

Of ik een bedrag per maand wilde doneren. Dat was prettig want dat kon de organisatie de campagnes beter plannen.

Ik zei dat ik dat niet wilde, dat ik gewend ben aan het eind van het jaar donaties in een keer te doen.

Toen de vraag hoeveel ik dan wilde doneren. Ik zei dat ik dat nog niet wist.

Ik kon haar tenslotte duidelijk maken dat voor mij hiermee de kous echt af was. Ze eindigde met de opmerking dat als ik aan de lijn bleef, ik verbonden zou worden met het bel-me-niet-register. Ik ging er maar niet op in, want dat register heeft me ook niet tegen haar beschermd.

***
Dat de agressieve telemarketing ook de goede doelen bereikt heeft, is niet vreemd. Maar tot dusver was er ik redelijk voor gespaard gebleven.

Het verzoek tot donaties per maand is me voor het eerst opgevallen bij de Dierenbescherming. Daarna ook bij Proefdiervrij.
De grap is dat een minimumbedrag dan al voor je ingevuld wordt. Ik vind dat brutaal en doe daar dan ook niet aan mee. Stel dat er € 5 als minimumbedrag ingevuld wordt, dan ben je dus al € 60 per jaar kwijt. Aan één organisatie. Terwijl ik toch ook wel graag verschillende  organisaties wil steunen. Maar dan wel voor het bedrag dat ik zelf bepaal.

***
De agressieve werkwijze legt WD geen windeieren. Telde de stichting in 2008 nog bijna 20.000 donateurs, thans zijn het er 29.000. Vlak achter Bont voor Dieren (thans: 31.000).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten