vrijdag 7 december 2012

Jasper S.: het kwaad in ons?

In zijn openhartig interview op Nieuwsuur liet advocaat Jan Vlugzich positief uit over het karakter van de moordenaar Jasper S. Een gelovig mens, sociaal mens, enz. enz. Je beluistert de uitzending hier.
Maar hoe kon het dan dat hij als man van 32, gehuwd, twee kinderen (6 en 9), een meisje van 16 jaar verkracht en de keel doorsnijdt?

Tja, dat wist Vlug ook niet. Misschien dat ze er in het Pieter Baancentrum iets zinnigs over kunnen zeggen. Maar hij voegde eraan toe dat het voor hem persoonlijk duidelijk geworden was, meer dan ooit, dat er in ieder van ons een duivel schuilt.

Ik vond dat te makkelijk. Er zijn weinig goede mensen maar zo slecht als deze man, gelukkig niet. Het feit dat hij zich niet vrijwillig heeft aangegeven, vind ik een verzwarende omstandigheid.

Dat hij meedeed met het DNA-onderzoek was waarschijnlijk omdat hij er niet goed onderuit kon. Dat zou namelijk heel vreemd tegenover zijn familie geweest zijn, daarbij ging zijn vader ook. En niet-deelnemen zou  hem uiteindelijk toch niet geholpen hebben. Het DNA (y-chromosoom) van vader en zoon lijken sterk op elkaar. Via de (mede)verdachte vader zou men ook uitgekomen zijn bij Jasper S.


PS. Volgens de advocaat heeft iedere veehouder een mes op zak. Mag ik daar een vraagteken bij plaatsen? Een zakmes kan ik me nog voorstellen, maar een moordwapen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten