,,Dit was zeker niet de bedoeling, excuses daarvoor’’, zegt
de luchtverkeersleider in het Nederlands, waaruit blijkt dat hij de
KLM-bemanning aanspreekt en niet de Indonesische piloot. Gebruikelijk is dat de
verkeerstoren in het Engels communiceert.
Even daarvoor koerste het Garuda-vliegtuig op dezelfde
hoogte als het KLM-vliegtuig gelijktijdig naar de Polderbaan. Beide vliegtuigen
werden op dezelfde hoogte daarheen gedirigeerd. Normaal zit er driehonderd
meter hoogteverschil tussen.
Als de luchtverkeersleiding door heeft dat er iets niet goed
gaat, worden beide vliegtuigen haastig een andere kant op gedirigeerd. De
KLM-piloot, die keurig op koers ligt voor de Polderbaan, wordt geïnstrueerd om
naar rechts uit te wijken. De Garuda-piloot moet snel naar links.
Van paniek onder de vliegtuigbemanningen of de verkeerstoren
is niets te merken; wel van een licht verhoogde toon bij de
luchtverkeersleider, die moet voorkomen dat beide kisten tegen elkaar botsen in
de lucht. De verkeersleider vraagt aan een van de piloten of hij de ander ’in
zicht’ heeft. Dat wordt beaamd.
Uit de vluchtdata die eerder bekend zijn geworden, blijkt dat
de vliegtuigen die instructie voor een koerscorrectie geen seconde later hadden
moeten ontvangen, want dan waren ze vijftien seconden later boven Uitgeest op
elkaar gebotst.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft het incident in
onderzoek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten