vrijdag 7 december 2012

Schiphol Airport: verkeerde landingsbaan? (2)

De luchtverkeersleiding van Schiphol maakte dinsdag 13 november via de luchtvaartradio excuses aan een KLM-piloot, die kennelijk door foute instructies van de verkeerstoren bijna werd geramd door een Garuda-vliegtuig.

,,Dit was zeker niet de bedoeling, excuses daarvoor’’, zegt de luchtverkeersleider in het Nederlands, waaruit blijkt dat hij de KLM-bemanning aanspreekt en niet de Indonesische piloot. Gebruikelijk is dat de verkeerstoren in het Engels communiceert.

Even daarvoor koerste het Garuda-vliegtuig op dezelfde hoogte als het KLM-vliegtuig gelijktijdig naar de Polderbaan. Beide vliegtuigen werden op dezelfde hoogte daarheen gedirigeerd. Normaal zit er driehonderd meter hoogteverschil tussen.
Als de luchtverkeersleiding door heeft dat er iets niet goed gaat, worden beide vliegtuigen haastig een andere kant op gedirigeerd. De KLM-piloot, die keurig op koers ligt voor de Polderbaan, wordt geïnstrueerd om naar rechts uit te wijken. De Garuda-piloot moet snel naar links.

Van paniek onder de vliegtuigbemanningen of de verkeerstoren is niets te merken; wel van een licht verhoogde toon bij de luchtverkeersleider, die moet voorkomen dat beide kisten tegen elkaar botsen in de lucht. De verkeersleider vraagt aan een van de piloten of hij de ander ’in zicht’ heeft. Dat wordt beaamd.

Uit de vluchtdata die eerder bekend zijn geworden, blijkt dat de vliegtuigen die instructie voor een koerscorrectie geen seconde later hadden moeten ontvangen, want dan waren ze vijftien seconden later boven Uitgeest op elkaar gebotst.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft het incident in onderzoek.


bon Haarlems dagblad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten