Op 13 november om 7.44 uur
vlogen de toestellen op 625 meter hoogte recht op elkaar af. De toestellen
waren elkaar al tot een kilometer genaderd toen ze elkaar opmerkten.
Waarschijnlijk wilde de Indonesische Airbus 330 van Garuda op dezelfde baan
landen als de Boeing 737 van KLM.
De KLM-Boeing vloog ter
hoogte van Bakkum het land binnen en zette net iets ten noorden van Akersloot
koers richting Schiphol. De vliegers van KLM hielden zich aan de voorgeschreven
route en hoogte. De piloten van Garuda naderden Akersloot op datzelfde moment
vanaf het IJsselmeer.
Of er sprake is van een fout van de Garuda-piloten of van
de Nederlandse luchtverkeersleiding is onduidelijk en zal worden onderzocht.
Een ramp werd voorkomen
doordat de piloten van de twee toestellen op het laatste moment een
uitwijkmanoeuvre inzetten.
De Onderzoeksraad voor
Veiligheid bevestigt dat de twee toestellen de zogenoemde separatieminima
hebben overschreden. Dit betekent dat de vliegtuigen dichter bij elkaar in de
buurt waren dan toegestaan. De overschrijding vormt aanleiding voor een
onderzoek. Meer wil de Onderzoeksraad voor Veiligheid niet kwijt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten